Szent Márton út icon

Szalacskai Piros + Hármashatár-Dombóvár icon +
Tolnai Piros icon + "Dunán-innen Dunán-túl" icon

Sármellék-Zalalövő icon +
Őrvidéki Piros icon + Szent Imre Vándorút icon

Mátra-Murány Vándorút magyarországi szakasza icon

Zöld sáv az ország közepén + Táborfalva-Kecskeméticon

Marosháti Piros icon

Szajki-tavak - Szabó-hegy icon icon

Szajki-tavak - Hévíz Észak icon

Őrségi Zöld út icon

Ócsa-Csévharaszt icon

Nemti icon
icon 

Útvonal: Dunaföldvár - Líviai-halastavak
Táv: 52,0 km+0,2 km*
Szintkülönbség: elhanyagolható
Jelzés: icon
Túramozgalom: nem

Tartalom

Bevezetés icon

Az útvonal Dunaföldvárról indul - a Tolnai Piros folytatásaként - és a "semmi közepén" a Líviai- (vagy Cikolai) halastavak közepén ér véget. Nagyrészt a Duna árterén halad, nyaralóövezetekben, kisebb részben ártéri erdőkben. Néhol felkapaszkodik a hordalékkúp-síkságra és ezek a területek a Közép-Mezőföld földrajzi kistáj részei.
Ha éppen Dunaföldvárról akar valaki Adonyba biciklizni és nem akar a forgalomban tekerni, annak egy ideális alternatíva az útvonal, igaz néha vannak az útvonal követést akadályozó tényezők. Itt-ott szép kilátás van a magas partokról, ill. Dunaújváros előtt hangulatos az ártéri erdő, egyébként különösebb más - turistákat vonzó - látnivaló nem igazán van az útvonalon és annak közelében. Igaz látnivalót mindenhol lehet találni, csak néha keresni kell!

Az útvonal nagy részén halad, a 2006 óta, minden évben megrendezésre kerülő Dunán-innen Dunán-túl nevű teljesítménytúra [1]. Nagyon valószínű, hogy ezt a pirosat is, elsősorban ennek a túrának az érdekében hozták létre. Egyes forrásokban magát a pirosat is, Dunán-innen Dunán-túl-ként említik [2].
Az útvonal általánosságban jól jelzett, a jelzések viszonylag frissek, a közelmúltban, itt-ott kisebb változtatások is történtek az útvonalvezetésben.
Az útvonalon járva, nem akadhatunk országos jelentőségű, védett természeti területbe [3], de Rácalmásnál kitérőt téve a piros körsétaúton, egy kört tehetünk a az országos jelentőségű, Rácalmási-szigetek Természetvédelmi Területen

*A 2019-es útvonal karbantartás során, 2 helyen módosult az útvonal! (forrás: http://turistaterkepek.hu/portalwa/home/)

Térképek, gps track icon


Letölthető és A3-as méretben nyomtatható 1 : 90 000 -es méretarányú áttekintő térkép

Letölthető gps track
*.gpx

Turistalátványosságok és szabadidős lehetőségek icon

Dunaföldvári Gyógy- és Strandfürdő [i]  ↔750 méter

Dunaföldvári Vár (Csonka-torony) [ME] [i]  ↔400 méter


Dunaújváros magaspart icon


Római kőtár [ME] (Dunaújváros) icon

Római ikerház-maradványok (Dunaújváros) [ME]  ↔400 méter

Katonai fürdő maradványai [ME] [i] (Dunaújváros) icon

Szalki-sziget szabadstrand (Dunaújváros) [i]  ↔700 méter

Rácalmási-szigetek [TT] icon>jelzetlen>icon  ↔2,8 km (kör)

Jankovich-kúria (Rácalmás) [TT] [ME] icon  ↔1,4 km


Líviai-halastavak icon

Érintett települések icon

helység megnevezése jogállás[4] megye[4] járás[4]  lakónépesség (fő) (2018)[4] legjelentősebb kisebbségek (nem kívánt válaszolni) (2011)[4]
Dunaföldvár város Tolna Paksi 8392 cigány: 2,2% (15,7%)
Kisapostag
község Fejér Dunaújvárosi 1358 német: 1,2% (16,3%)
Dunaújváros megyei jogú város Fejér Dunaújvárosi 44358 cigány: 1,2% (16,2%)
Rácalmás város Fejér Dunaújvárosi 4613 német: 1,6% (18,7%)
Kulcs község Fejér Dunaújvárosi 2992 német: 1,1% (15,5%)

Földrajzi tájbeosztás icon

Az útvonal teljes egészében az Alföld nagy tájon halad (1), nagyrészt a Duna árterén, a Dunament-síkság középtájon (1.1). E középtáj része a Solti-sík kistáj (1.1.22), Dunaföldváron az útvonal kezdetén, majd nagyjából a Rácalmás, Kulcs közötti szakaszon vált át a Csepeli-sík (1.1.21) kistájra. Néha a piros felmegy az árteret szegélyező hordalékkúp síkságra, ezek a területek a Mezőföld középtáj (1.4), Közép-Mezőföld kistáj (1.4.21) részei.
()-ben a táj kódok (Dövényi Zoltán, 2010) [5]

Akadályok, kényszer kerülők icon

Az útvonalon 4 részen van probléma:
  1. Miután Dunaföldvár után, másodjára kelünk át a 6-os úton, hamarosan lesz egy zárt kapu. A kapu jobbról könnyedén megkerülhető, ez nem probléma. Probléma az a kérdés, hogy a terület miért van elkerítve és milyen jogokat sértünk meg az átjárással. Számomra szerencsére, nem derült ki! Ezen a szakaszon nem halad a Dunán-innen Dunán-túl teljesítménytúra sem.
  2. Az M8-as után (Pentele híd), a Duna ártéri erdejében, miután letérünk a jól járható útról, az ösvény hamarosan teljesen be lesz nőve. A végigjárása ebben a formában, csak megszállott útvonalkövetőknek ajánlott! Arról nincs információm, hogy a Dunán-innen Dunán-túl teljesítménytúra idején ez a szakasz, hogyan járható, de jelzéseket csak erre láttam! Van egy kerülő útvonalváltozat, ami a térképen látszik!*
  3. Dunaújvárosban, ott jártamkor, a magas-partra vezető egyik lépcsősor éppen felújítás alatt állt. Azóta már biztosan befejeződtek a munkálatok.
  4. A végén a Líviai-halastavaknál, a lakott terület után le van zárva a tó, nem lehet tovább menni. Ezzel pont az útvonal végét nem lehet megközelíteni! Meg lehet kerülni a kerítést, egy kicsit be kell menni a nádasba. Vagy a piros négyzeten menve, elvileg meg lehet közelíteni az útvonal végét a másik oldalról is, de ez nagy kerülő (én nem próbáltam).

Útvonalleírás személyes gondolatokkal icon

Dunaföldvár-Kisapostag (12,4 km):
Az útvonalról, a kezdőponthoz van legközelebb a Gyógy- és Strandfürdő. Ugyancsak a kezdőponttól számított 100 méteren belüll, tehetünk jobbra egy kis kitérőt a Csonka-toronyhoz. Dunaföldváron végig megy az útvonal a hosszú utcán, egészen ki a 6-os útig. Baloldalt távolabb van egy tó is, szép a rálátás. A 6-os út mellett kerékpárút van, azon lehet menni, majd hamarosan balra kell térni Kisszentmiklós felé, majd arról is lekell letérni jobbra földútra. Jobb oldalt még van néhány ház, majd fűvel benőtt és vízzel szétmosott úton haladhatunk egy krosszpályáig. Ez nem hangzik valami jól! A krosszpályán is nehéz haladni biciklivel a pórban. Néhány méteren át megyünk egy üzemi területre vezető dózerúton, aztán a füves utakon kell tekeregni, majd szántóföldek mellett. Aztán a 6-os út felé vesszük az irányt, kerékpárral jól lehet csapatni addig. Keresztezzük a 6-ost, majd zárt kapuba ütközünk, de csak kapu van, nincs körbekerítve, a kaput megkerülve lehet menni az úton. A kérdés csak az, hogy miért van a kapu és biztonságos-e az ott tartózkodás? Egy fán észre lehet venni egy régi kék jelzést is! Egy néhol füves út visszavezet a 6-os mellé, azon halad a piros (ez nem régi útvonal!). Vegyük észre, hogy a piros az akác sorban átmegy a szántóföld mellett egy belsőbb utcára, házak közé. A nyomvonal szerint aztán ismét visszajutunk a 6-os mellé, ott egy vendéglő féle is van. A következőkben a 6-os mellett, egy eléggé ritkán járt füves, néhol akác tüskékkel tarkított úton haladhatunk egy aszfaltúig, ahol jobbra kell tovább haladni. Hamarosan szemben egy szabadidőpark lesz, azt kell félig megkerülni és egész közel jutunk a Dunához, a továbbiakban megyünk párhuzamosan vele. A baloldalon házak vannak a magasparton. A földút hamarosan aszfaltos burkolatúvá változik, lesz egy buszforduló is, aztán a főút elkanyarodik balra.

Kisapostag-Dunaújváros (15,8+0,2* km):
A piros megy tovább a partközelben, majd a következő utcában megyünk balra, nagyjából a főúttal párhuzamosan. A dolgok eléggé összefolyhatnak az útvonal tekintetében, mondhatni, hogy elég változatos az útvonal! Lejteni kezd az út, ami után egy utcában jobbra kell fordulni, majd balra. Onnan már lehet látni az M8-as autópályát. Ha odaértünk, akkor át kell menni alatta, a másik oldalon mellette vezet a kerékpárút, ami egy ideig a piros útvonala is. Majd ahol kezdődik a viadukt, egy lépcsőn kell lemenni, a pirosak átinvitálnak az autópálya alatt, a másik oldalon kell lefelé menni. Végig össze van pirosozva a beton, pedig ki van írva, hogy üzemi terület, nem lehet ott tartózkodni. Na most akkor ez mi? A viadukt alatt kell aztán, - közelebb a Dunához - balra menni. Kezdetben jól járható úton haladunk, a nem túl izgalmas erdőben, de aztán jobbra lekellett térni az útról, kezdetben csak tekerni lehet nehézkes azon az ösvényen, de aztán már gyalog is nehéz lehet, amikor eltűnik a csapás és teljesen be lesz nőve. kínszenvedés árán kijutunk egészen közel a Dunához, aztán egy kicsit jobb lesz a helyzet, de csak azután lesz normális út, miután balról csatlakozik egy.* Viszont az a jól járható út sem tart sokáig, mert ahol látszik a térképen, hogy kicsit eltávolodunk a part mellől, ott ment az út balra, de a piros szerint le kell térni jobbra. Ágakon kell emelgetni a járművüket a bringásoknak! Ez így van egy ideig. Aztán a parton lehet tekerni is, így biztosan gyalogolni is.* Majd fölfelé indul a piros, a fa bedőléseken és sövényeken ismét tolhatja a kerékpárját, aki magával hozta! Dübörög le a víz mellettünk, ezen az útvonalon, ez egy attrakció. De tényleg érdekes, bár elég gusztustalan is. Ebben a csatornában vezeti le az ISD Dunaferr Zrt. ipari- ill. hűtővizét. Följebb hídon kell átmenni a folyáson. Utána a jól járható úton csapathatnak lefelé a kerékpárosok, most ők lehetnek előnyben a gyalogosokkal szemben! Egészen a Duna-partig le kell menni ismét, ahol hangulatos ösvénykén haladhatnak a piros vándorok és élvezhetik a baloldalon lévő - néhol elmocsarasodott - kis öblöcskét. Aztán kiérünk egy műútra, jó ideig élvezhetjük az ilyen jellegű utakat! A kerékpárosok itt is haladhatnak, jobb oldalt lesz egy vízmű, baloldalról négy vastag cső megy oda a domboldalról. Egy kis emelkedő, majd az út balra kanyarodik, de a pirosat követőknek jobbra kell fordulni, lefelé! Partmenti aszfaltút az is, de arra már inkább olyan rekreációs objektumok vannak. Enyhén balra térve, letérünk arról az útról, egy picit fölfelé, majd enyhén jobbra vízszintesen egy füves úton kell haladni. Ott már kutyát is sétáltatnak, igazi városi lesz a hangulat. Aztán enyhén balra kanyarodik az út, majd elérjük a lépcső alját. Ott kell fölmenni a magaspartra. Fönt nagyjából vízszintes az út és hol kavicsos, hol földút. Baloldalt a parkon túl, főleg panelházak vannak, jobbra pedig néhol igen szép rálátás van a Dunára. Sokat kell ott menni, közben van egy törés is balra, majd jobbra, aztán enyhén jobbra kell menni fölfelé egy lépcső aljáig. Fölkell menni a lépcsőn, majd fönt át a füvön. Akkor megyünk el a Római kőtár mellett. A kőtár után balra tehetünk kitérőt a Római ikerház-maradványokhoz. Aztán ismét kanyaroghatunk összevissza, később lesz lépcső is, még előtte megyünk el a Katonai fürdő maradványai mellett (kívülről nem sok látszik, nyitvatartási időben látogatható!). Cikázni kell le a völgybe, majd aztán a piros felmászat a templomhoz is. Majd ismét le. A piros megmutat nekünk egy kicsit egy fő útból is.

Dunaújváros - Kulcs, 6-os út keresztezése (16,1 km):
Jobbra elhagyjuk a főutat, lefelé hamarosan kijutunk egy öböl mellé (onnan tehetünk kitérőt a szabadstradhoz), az ártér mellett haladunk a műúton. A Rácalmás tábla után egy utcával közelebb kell menni a parthoz. Ezután vissza sem lehet idézni a pontos útvonalat. Sokat kell menni azon az úton, majd enyhén balra fölfelé. Balra lesz egy kút. Egy kicsit magasabban járunk a Dunánál, de aztán ismét lejutunk a partra a piros szerint. Azon a parti szakaszon ágazik ki a piros körséta út, ami a Rácalmási-szigeteken tesz egy kb. 8 km-es kört, azonban egy 2,8 km-es kör alkalmával is láthatóak a Turistalátványosságok és szabadidős lehetőségek menűpontban látottak. A piros körséta után a piros négyzet ágazik ki, azon juthatunk el a Jankovich-kúriához. Utána földút lesz, majd ismét távolodunk a parttól. Valahol ott érkezünk Kulcs területére. Arrafelé van egy szép partszakasz, majd aztán főleg a partoldalban kanyarog a nyomvonal főleg utcákban. Még hosszasan! A 6-os út keresztezése előtt, elérünk egy erdei szakaszt. Sok helyen emelkedős a kanyargós ösvény és fák is vannak bedőlve bőven, ezért kerékpárral elég nehezen járható. Az az igazság, hogy bár az erdő elég hangulatos, még sem ér annyit az a kb. 2 km-es szakasz, hogy csak emiatt ne kerékpárral járjuk be az útvonalat és a többi 50 km-en gyalogoljunk! Sokat kell még menni a 6-os mellett, dél-keleti (!) irányban, majd keresztezzük.

Kulcs, 6-os út keresztezése - Líviai-halastavak (7,7 km):
A 6-os út keresztezése után még egy ideig aszfaltos az útvonal, felüljáró van az M6-os felett, majd az aszfaltnak hamarosan vége lesz, de jól járható földút lesz már végig. Miután egy mélyút (nem olyan látványosan mély) és egy tó után, jobbra fordul az útvonal, végig egy part mellett megyünk. Talán az ártér határa lehetett egykor? Szinte végig be van építve. Keresztezni kell még egy országutat, majd a piros négyzet tér le jobbra Adony felé (valószínűsíthető, hogy a piros végigjárása után a legtöbben arra veszik majd az irányt). Ott van egy törés balra majd jobbra, azután is ugyanúgy a part alatt kell mendegélni a kertek mellett. Viszont a jobb oldalon a Líviai-halastavak jelennek meg. Bár látni nem igen lehet, maximum hallani a madarakat. Az én bejárásom idejében, zárt kapuba ütköztem, tehát számomra el volt zárva az útvonal kezdő ill. végpontja. Ez nem egy gyakori eset, hiszen az ilyen sáv jelzések legtöbbször vagy egy másik sávból ágaznak ki vagy településekről, vasútállomásokról indulnak. Ki tud még ilyen érdekes végződésről, mint ez? Ilyen eseten ritkán múlik egy útvonal végigjárása! Attól a helytől kb. 450 méterre van az útvonal vége. A kerítés egyébként megkerülhető és két tómeder között egy földnyelven érkezünk meg a piros végéhez.

Bejárás: 2018. október-november
2019. április, június
A következő kitérő(k) bejárása, 2019. szeptemberben:
Katonai fürdő maradványai (Dunaújváros); Római ikerház-maradványok (Dunaújváros); Szalki-sziget szabadstrand (Dunaújváros); Rácalmási-szigetek; Jankovich-kúria (Rácalmás)
2019. december