Szalacskai Piros + Hármashatár-Dombóvár icon icon +
Tolnai Piros icon + "Dunán-innen Dunán-túl" icon

Sármellék-Zalalövő icon +
Őrvidéki Piros icon + Szent Imre Vándorút icon

Mátra-Murány Vándorút magyarországi szakasza icon

Zöld sáv az ország közepén + Táborfalva-Kecskeméticon

Szajki-tavak - Szabó-hegy icon icon

Szajki-tavak - Hévíz Észak icon

Ócsa-Csévharaszt icon
icon 

Útvonal: Ócsa - Csévharaszt
Táv: 26,0 km
Szintkülönbség: +95 / -70 m
Bejárás: 2019. február
Jelzés: icon
Túramozgalom: nem

Tartalom

Bevezetés icon

Nem kérdés, hogy az útvonal két fő attrakciója, az Ócsai turjánvidék "szívében" lévő Selyem-rét (Ócsai TK) és a Csévharaszt mellett lévő nyáras-borókás terület (Csévharaszti borókás TT), aminek látványa eléggé feltartóztatja a tekintetet. Előbbi terület megmutatja, milyen lehetett hajdan az Alföld az ártéri területeken, míg utóbbi, hogy milyen a homokos hordalékkúp síkságokon (A Csévharaszti-borókás Természetvédelmi Terület, az egyik első védett terület volt Magyarországon[1]). Mindkét terület könnyen elérhető az autóból kiszállva is, de ha valaki nem ilyen kényelmes, autós turista és ezen helyeket is inkább felfűzné egy jó kis séta vagy kerékpáros útvonalra, akkor ezt ezen a sárga jelzésű turistaúton megteheti! Igaz mindkét helyet érinti a Pest Megyei Piros is, de más utakon (amaz nem érinti pl. a Selyem-rétet, helyetette a "Zöld sáv az ország közepén" turistaútvonallal együtt az Ócsai szőlőkbe ad betekintést). Bár a kerékpáros bejárás összesűríti a látnivalókat, azért 4-5 tetszés indexet növelő objektum gyalogosan is jut a 26 km-re és a köztük vezető út is nagyrészt erdőkben vezet, ami kárpótolhat minket a kicsit hosszadalmas és forgalmas országutas szakaszért Ócsa után.

Az útvonalon néhány szakaszon kissé ritkán vannak jelzések és sok a párhuzamos jelzés is köztük, ennek ellenére - egy kis figyelemmel és térképpel - az útvonal jól követhető. Egy kivételt leszámítva, különösebb akadály nélkül járható és az akadály sem járhatatlan szakasz. Az egész turistaútvonalat ábrázolja az Új turistautak Monor környékén címmel megjelent turistatérkép. Ez a sárga ebben a formában 2016 óta létezik. Korábban is Ócsáról indult, érintette a Selyem-rétet, de Inárcs után teljesen más felé vette az irányt, mint ma (már Inárcs előtt is módosult az útvonal). Ezzel a változtatással együtt, a jelzések is fel lettek újítva az egész útvonalon, 2016-ban.

Térképek, gps track icon


gps track (gpx)

Turistalátványosságok és szabadidős lehetőségek icon

Premontrei kolostor és Tájház icon


Nagy-erdő és Selyem-réti pihenő icon


Inárcs, Történelmi Emlékpark icon


Farkasordítói-rét és pihenőhely icon


Csévharaszti borókás icon


Balla Károly síremléke (2x400 m kitérő a iconicon jelzésen, majd rövid jelzetlen szakasz)


Pótharaszt pihenőközpont és Erdőőri-lak icon


Érintett települések icon

helység megnevezése jogállás[2] megye[2] járás[2]  lakónépesség (fő) (2018)[2] legjelentősebb kisebbségek (nem kívánt válaszolni) (2011)[2]
Ócsa város Pest Gyáli 9325 cigány: 1,3% (15,0%)
Inárcs nagyközség Pest Dabasi 4590 cigány: 2,8% (13,4%)
Csévharaszt község Pest Monori 1920 német: 0,5% (7,7%)

Földrajzi tájbeosztás icon

[3]

Akadályok, kényszer kerülők icon

A Forrás-rét és a icon között voltak bedőlt nyárfák, ami csak egy helyen okozott kis gondot.

Útvonalleírás személyes gondolatokkal icon

Ócsa - letérés az országútról a Selyem-rét előtt (3,5 km):
Elmentem a műemlék templomhoz. Próbáltam megint rájönni az ottani jelzés hálózatra. Nem nagyon volt egyértelmű, hogy a zöld akkor most végül is honnan kezdődik, mert egy kicsit variáltak a jelzésekkel, a kifestés szerint nem megy a kis utcákban, így a piros nem is érinti közvetlenül a templomot, a Hősök terén halad. Ugyanígy a zöld is. A templom elé kihelyezett tábla viszont még a régi jelzések szerint van kirakva. Mondjuk úgy logikusabb is a jelzés hálózat, mert akkor abban az esetben elment minden a templom előtt! Úgy vettem, hogy a sárga a templom elöl indul. Kezdetben elég ritkás volt a jelzés, az elsőt csak vhol a tájházaknál láttam. Ócsából kiérve, nagyjából az országúttal párhuzamosan ment egy földúton a sárga. Majd kiment az aszfaltra. Ez egy kicsit hosszú (biciklivel nem) és a forgalom sem csekély (igaz én hétköznap jártam arra). Az útvonal egyik fő attrakciója - a Selyem-rét - az aszfaltos szakasz után van.

Letérés az országútról a Selyem-rét előtt - Inárcs (11,6 km):
A földút a megmaradt mocsarak közt halad. A pihenő után kiértem az erdőből. Igaz a jelzések ritkásak és sok a párhuzamos jelzés is köztük, de ahol kellett ott van. Sőt még oszlopok is voltak kihelyezve az elágazásokban. Megközelítettem egy tanyát, de még így is vagy 500 méterre volt tőlem és volt egy tanya hamarosan vagy egymás mellett több is, 2-3. A Selyem-rét után nem ment összefüggő erdőben a sárga, maximum erdősávok voltak. Aztán először az Ócsa felöl jövő műutat kereszteztem - a baloldalon már onnan kezdődtek a házak - majd a vasútvonalat is. Onnantól az út aszfaltos lett, beértem Inárcsra. A jobb oldal csak később vált belterületté. Vhol a település közepén kellett jobbra fordulni és ott volt a várt történelmi emlékhely. Néhány híres Magyar faragott faszobra volt körbe, középen pedig falmaradvány. Egyszerű volt, de hangulatos. Az útvonal aztán kivitt a főútra, ami aztán hamarosan balra kanyarodott, de ott jobbra kellett menni

Inárcs-Csévharaszt (10,9 km):
Rögtön balra kellett menni az első utcába. Azon az utcán hagytam el Inárcsot. Az utolsó házak után volt egy kereszt (szélső) utca, majd - talán - akác szálerdő, de onnan már hallatszódott az M5-ös zaja, ami alatt aztán aluljáró vezetett át. Műút aztán egészen a zöldig van. A csomópont után földút van egyenesen tovább. Majd balra, jobbra, jobbra, balra. Ez úgy hangzik mintha megkerültem volna vmit. És a térképen is így látszik, csak nem tudom mit kell ott megkerülni. A két jobbra kanyar közti szakaszon, a baloldalon teljesen kiírtották az erdőt. Akkor is dolgoztak. Jól esett, hogy a jelzés fákat meghagyták! Miután megkerültem azt a vmit, volt egy enyhe emelkedő, ami után már látszódott a Farkasordítói-rét. Ott volt jobbra a pihenő is a bivak házakkal, meg a réten egy ház, amiről mint később kiderült, 2018-ban adták át. A továbbiakban nem is volt tudatomban, hogy mikor tekertem a Kőrösi úton. A Kőrösi út után vannak biciklivel nehezebben járható szakaszok, mert néhol nem is nagyon van út, de nem hosszú szakaszon. A Forrás-rét és a pihenő is hangulatos, az egy sokkal kisebb rét mint a Farkasordítói és ház sincsen. De a pihenő után van még egy rét és utána lekellett letérni az útról és a nyomvonal nem is úton vezetett. Bekellett menni a fák közé, ott sem nagyon volt út. Nem is volt értelme biciklizni ott. A későbbi szakaszon egyes hazai nyáras példányok, nem bírták az időjárás szélsőségeit: a kidőlt fákon kellett mászkálni. Bár megkerülhettem volna jobban őket, de kötődtem az útvonalhoz! Főleg a piros előtt közvetlenül volt nagyon durva a helyzet! A pirossal való fonódás szakasz ismét jól járható volt, bár néhol kicsit homokos. Már lehetett látni nyáras-borókás területeket, de néhol fenyvesek voltak beültetve. Aztán ahol a sárga kiválik jobbra a pirosból, ott a természetvédelmi terület tábla már jelezte a Csévharaszti borókás természetvédelmi területet. Tehát jobbra mentem. Az útvonal egy ici-picit ment csak be a területre, de onnan is sokat lehetett látni! Aztán kimentem a területről (úgy, hogy szinte alig változtattam irányt) és az előzőhöz képest vmi egészen jelentéktelen erdőben haladtam, szinte nyílegyenesen. A track-em (openstreetmap-ről) szerint balra kellett aztán kanyarodni, de onnantól vhogy elfogytak a sárgák. A Pótharaszti-erdő körséta jelzései azonban feltűntek és igazából ezekkel fonódik a sárga, de a sárga nem volt kifestve. Közben az egyik körsétán kitértem Balla Károly síremlékéhez. Ott a síremlék előtt egy homokbuckán van egy kis leskilátó. Csak a közvetlen környezet látszik, inkább az élővilág meglesésére alkalmas. A NEFAG turistatérképén az van, hogy a sárga a piros körsétával fonódik. Mentem arra, de sárgát sokáig nem láttam, aztán egyszer csak lett, fonódva a piros körsétával. Azon a szakaszon ismét megközelítettem a természetvédelmi területet és arrafelé vannak igen meredek homokbuckák, néhol akár 10 méteresek is. Az Erdőőri-laknál van faragvány, játszótér, pihenő. A közelében pedig autóparkoló, ami után műúton megy a sárga Csévharasztig. Elvileg ott a sárga vége, de pontos jelzést nem láttam. Igaz több sárgát sem.

2019. március, július