Szent Márton út icon

Túramozgalom: részben Őrvidék turistája

Tartalom

Bevezetés icon

Ez a icon korábban összeköttetésben állt a jelenleg Szentgotthárd és Farkasfa közti icon-del, azonban a Farkasfa és a Lugos-patak közötti szakasza felhagyásra került, a 2009-es térképen már nem szerepel. A jelenleg két különálló icon útvonal, Lugos-patak völgye és Gödörháza szakasz, az Őrségi Zöld út elnevezést kapta, ami egy olyan területen halad keresztül, amit elsősorban nem a természeti, túrázós látnivalók tartanak össze, hanem a kultúra, a népművészet. Ez az Őrség néprajzi táj. Éppen ezért a hangulatos kaszálók és fenyvesek mellett, a látnivalók egy része a településeken található, ahol érdemes meglátogatni a tájházakat, templomokat. A tájat megítélni ezután érdemes csak! Az útvonal a Lugos-patak völgyében ágazik ki a icon (DDK) útvonalából és abba is tér vissza Magyarszombatfa-Gödörháza területén, közben 4 települést érint.

Az útvonalon egy részen van említésre méltó, nehezebben járható szakasz. Nagy arányban haladhatunk az Őrségi Nemzeti Park területein. Az Őrségi Zöld út teljes útvonala látható az Őrség, Göcsej, Kemeneshát Cartographia turistatérképen.

Térképek, gps track icon

Letölthető és A4-es méretben nyomtatható 1 : 80 000 -es méretarányú áttekintő térkép

Letölthető gps track
*.gpx

Turistalátványosságok és szabadidős lehetőségek icon

Disznós-tető jellegfa icon

Borromei Szent Károly-templom (Nagyrákos) [ME]  ↔280 méter

Nagyrákosi Tájház és Kovácsműhely [ME] icon

Magyarföldi Ökumenikus fatemplom icon ↔940 méter
útba esik a település haranglábja is (3. kép)

Gödörházi műemlék harangláb [ME] icon ↔240 méter

Érintett települések icon

helység megnevezése jogállás[1] megye[1] járás[1]  lakónépesség (fő) (2018)[1] legjelentősebb kisebbségek (nem kívánt válaszolni) (2011)[1]
Ispánk község Vas Körmendi 105 egyéb nem hazai nemzetiségű: 1% (11,1%)
Nagyrákos község Vas Körmendi 245 német: 1,1% (3,6%)
Kerkáskápolna község Vas Körmendi 69 német: 1,3%; egyéb nem hazai nemzetiségű: 1,3% (10,4%)
Magyarföld község Zala Lenti 32 nincs (3%)
Magyarszombatfa-Gödörháza településrész Vas Körmendi 73 n.a.

Földrajzi tájbeosztás icon

[2]

Akadályok, kényszer kerülők icon

Az útvonalon egy helyen van említésre méltó, nehezen járható szakasz: A Berki-hegy után, a sárga és a zöld elágazása után egy 700 méter múlva az útvonal szúrós növényekkel és csalánnal benőtt. Mindez csak egy 100 méteren át tart és el is lehet menni mellette.

Útvonalleírás személyes gondolatokkal icon

Lugos-Patak völgye – Ispánk (3,8 km; +45 / -20 m):
Az Őrségi zöld út az Alsó-Lugos-patak vögyében ágazik ki a RP-DDK útvonaláról. Hamarosan átkell a Lugos-patakon, majd fölfelé indul meg, kiérve az erdőszélre. Ott baloldalon kerítés van, jobb oldalt az erdő. Elérünk egy széles, autóval is járható utat. Jobbra azon kell menni, egészen az Őriszentpéter-Ivánc országútig mehetünk rajta. Az ország úton balra, Ivánc felé kell menni néhány száz métert, majd jobbra kell letérni egy murvás úton, ami egészen Ispánkig vezet, szinte teljesen szintben. Az erdő után nyitott rész következik, néhány magányos vadkörtefával tarkítva. Ispánkon jobbra található a Béke-liget és a buszmegálló.

Ispánk-Nagyrákos (7,3 km; +35 / -85 m):
Ispánkon rövid ideig fonódik az útvonal az Őrvidéki pirossal, majd miután az balra leválik, a zöld továbbra is megy egyenesen a falu főutcáján, majd balra kell letérni aszerint. 100-200 méter múlva jobbra kanyarodik a murvás út, ami bevisz az erdőbe, ahol jobbra lekell térni róla. Hamarosan balra kell irányt váltani, majd egy jobb oldalon lévő fiatalost védő kerítés mellett kanyarodik utunk jobbra. Ismét beérünk az erdőbe, ahol kellemesen kanyargunk, majd keresztezzük az Ispánki-patakot. Utána ismét kiérünk az erdőből, balra vált irányt az útvonal. Baloldalon ismét kerítés lesz, sokáig megyünk mellette. Elérünk egy utat, amin jobbra tartva emelkedünk a Disznós-tetőre. A tetőn egy hatalmas tölgyfa mesélhetne a régmúlt időkről. A tető után kiérünk az erdőből, az erdőszélt követjük, ott balra kell fordulni, miután lefelé ereszkedünk az erdőben. Elérjük Őriszentpéter-Alsószer szélét. Balra tovább menve, a vízműig aszfalt van, azután földúton vágunk át a kaszálón. Ismét át kell kelni az Ispánki-patakon, amit erdő szegélyez. Az erdő előtt előfordulhat, hogy nincs lekaszálva a gyep és ott el van kicsit vadulva. Az erdőben ösvényke mutatja a haladást, majd a patak után ugyanez várható, csak ellenkező sorrendben. A kaszálón ott jártamkor nem volt kijárt út, a baloldalon lévő erdő mellett kell haladni. Azt az irányt kell követni az erdőszél után is és amikor balra meglátunk egy sárga oszlopot (valószínűleg gázvezetéket jelöl és jelzéseket is láthatunk rajta), akkor arra kell menni. Onnantól van út a sárga táblától jobbra, amiből később Nagyrákos egy utcája lesz. Elhaladunk a sportpálya mellett is, majd kiérünk az országútra, ahol jobbra kell fordulni. Onnan tehetünk kitérőt az eredetileg XIII. században épült Borromei Szent Károly-templomhoz. Az útvonalon tovább menve, baloldalon lesz a tájház. Átkelünk a Zalán, a következő útelágazásnál van a buszmegálló.

Nagyrákos-Kerkáskápolna (5,8 km; +35 / -40 m):
Az útelágazás az Őrvidék turistája túramozgalom egyik bejárandó szakaszának a kezdete. Ami onnantól Gödörházáig, végig az Őrségi zöld úton vezet. Az útelágazástól Dél felé haladunk, az út jobb oldalán lévő járdát használjuk a 25-ös vasútvonal alatti áthaladásra. Onnan kezdődik a vasúti völgyhíd. Érdemes elmenni a megállóhelyre, ahonnan látható a Zsuzsi alagút is (kb. 20 méter kitérő). Az útvonal az összekötő (ország)úton halad tovább, átmegy a néhány házból álló szeren, majd elhagyja Nagyrákost. Ahol az út balra kanyarodik, marad az útvonal egyenes iránya, de már földúton. Jól járható földút ez, nagyjából azon a szinten, amelyre a vasúti megállóhely után fölmásztunk az országúton. Összefüggő erdőben haladunk nyílegyenesen. Az irány egészen Kerkákápolnáig ez. Közben kiérünk az erdőből, az utat csak néhány fa szegélyezi és talán a falu előtt van egy kis lejtő. Elérve a falun átvezető utat, azon megyünk jobbra.

Kerkáskápolna-Magyarföld (1,9 km; +5 / -5 m):
Az országúton átszelve a falut, balra Magyarföld felé fordulunk. A keskeny úton egészen Magyarföldig haladunk, közben átkelünk a Kerkán is. Magyarföldet a település tábla szerint érintjük, a buszfordulót is ott találjuk.

Magyarföld – Magyarszombatfa-Gödörháza (8,0 km; +110 / -110 m):
Magyarföldön ahogy az út balra kanyarodik (kitérési lehetőség a fatemplomhoz, a harangláb érintésével!), marad az útvonalnak az egyenes iránya és el is hagyjuk a belterületet. Emelkedik az út, áthaladunk egy kaszáló-legelőn, majd beérünk az erdőbe. Még néhány lejtő és emelkedő után föltűnik egy-két magányos, romos ház és csak utána következik a folytonos beépítésű szőlőhegy, a Berki-hegy. Néhány házból áll csak, amik főként a jobb oldalon vannak, balra vannak a szőlők. A zöld Kerkáskápolnától a sárga, Szent Márton úttal fonódik, ennek az útvonalnak egy információs táblája a Berki-hegyen is található. Ezután hamarosan elmaradnak a pincék, présházak és egy széles, autóval is jól járható útra térünk, enyhén jobbra. A továbbiakban az az út vezet a tetőn. Majd balra lekell térni róla, ezzel együtt a sárgát is elhagyjuk. Lefelé megy az út, arról is le kell térni jobbra. A továbbiakban sokáig nem lesz út, a jelzéseket fától-fáig kell követni. Van egy ritkásabb terület, ott a néha elvadultabb részekkel is kell küszködni. Ezen a részen van egy csalános szakasz. Látható a régi út maradványa, de elkezdte benőni. Talán az út azért nem használatos már, mert az erdészet vályúsra járta. Később azt hihetjük, hogy elérünk egy utat, de mégsem arra vezetnek a zöldek, hanem a "bokrosba", azután azonban nemsokára elérünk egy jól járható utat. Ezen az úton megyünk balra, ami fokozatosan balra kanyarodva jelöli Zala és Vas megye határát. Gödörháza azonban nem abban az irányban van, eléréséhez jobbra kell kanyarodni. Az az út is elég füves néhol. Később a jelzések balra beinvitálnak a fák közé egy csapásra, párhuzamosan az úttal, azonban láthatjuk, hogy az előbbi út rövidesen teljesen be lesz nőve. Keresztezünk egy völgyet. Utána hamarosan kiérünk az erdőből, szántások közé, de még mindig elég füves az út. Később lesz csak jobban kijárva. Az előttünk elterülő dombvonulat előtt, a völgyben található Gödörháza. Kicsit jobbra tekintve feltűnik a Ritási-domb is a geotoronnyal (DDK). Az országutat elérve, ott balra kanyarodik az útvonal. Néhány métert halad az úton, majd jobbra térve - és a patakon átkelve - csatlakozik a RP-DDK útvonalába. (Az Őrvidék turistája túramozgalom szakasz, azonban a füzet szerint csak az országúton található buszmegállóig tart.) Onnan csak néhány méter kitérő a kéken a Gödörházi műemlék harangláb. (Az Őrvidék turistája mozgalom két érintőponja - a Magyarszombatfán lévő fazekasház és a Veleméren lévő Árpád-kori műemléktemplom - is fölkereshető onnan!)