Szalacskai Piros + Hármashatár-Dombóvár icon icon +
Tolnai Piros icon + "Dunán-innen Dunán-túl" icon

Sármellék-Zalalövő icon +
Őrvidéki Piros icon + Szent Imre Vándorút icon

Mátra-Murány Vándorút magyarországi szakasza icon

Zöld sáv az ország közepén + Táborfalva-Kecskeméticon

Szajki-tavak - Szabó-hegy icon icon

Szajki-tavak - Hévíz Észak icon

Ócsa-Csévharaszt icon
icon

Útvonal: Ócsa - Kecskemét
Táv: 84,0 km
Szintkülönbség: elhanyagolható (síkvidéki túra)
Bejárás: 2018. október
Jelzés: icon
Túramozgalom: nem

Tartalom

Bevezetés icon

A szűkebb értelembe vett „Zöld sáv az ország közepén turistaútvonal (egyes helyeken Ország Közepe út) az Ócsától Táborfalváig húzódó icon-val jelzett útvonal[1]. Azonban a icon jelzések nem érnek véget Táborfalván, hanem egészen Kecskemétig folytatódnak, így érdemes egyként kezelni ezt az útvonalat. Ahogy a szűkebb értelembe vett útvonal elnevezése is sugallja, érinti a Pusztavacs külterületén lévő, Magyarország földrajzi középpontján elhelyezett jeltornyot. De emellett felfűzi az Ócsai TK-et és még számos érdekességet!

Az útvonal összességében jól járható, maximum gyepes utakkal találkozhatunk, nincsenek benőtt, járhatatlan szakaszok. Azonban a bejárás időpontjában még épült a kecskeméti elkerülő egy szakasza (445-ös út), ami keresztül vágta az útvonalat. De az utcán, amin a icon halad, épült egy körforgalmas csomópont, így a probléma azóta rendeződhetett (talán csak új jelzéseket nem festettek ki). Mivel az útvonal majdnem teljes egészében hordalékkúp síkságon vezet[2], gyakoriak a homokos szakaszok. De alapvetően síkvidéki túráról van szó és a látnivalók sincsenek olyan közel egymáshoz, érdemes az útvonalat kerékpárral bejárni! A NEFAG Zrt. 2016-ban turistatérképet adott ki "Új turistautak Monor környékén" címmel, ami lefedi az útvonal Ócsa-Újlengyel közti szakaszát. A többi részről tudomásom szerint nincsen turistatérkép, be kell érni az Open maps-ekkel.

Térképek, gps track icon


gps track (gpx)

Turistalátványosságok és szabadidős lehetőségek icon

Premontrei kolostor (rövid kitérő a icon jelzés jelenlegi kezdőpontjától)


Ócsai Öregszőlő pincesor icon


Pusztabíró-házi pihenőhely (2x500 m kitérő a icon jelzésen )


Pótharaszti pusztatemplomrom és pusztatemető (2x1,2 km kitérő a icon jelzésen)


Ország Közepe (Magyarország földrajzi középpontja TT) icon


Pusztavacsi-fasor (Pusztavacsi fasor TE) icon

Pusztavacs templomrom (2x150 m kitérő a icon jelzésen )


Erdei pihenőpark és Kanász-kút (2x1,5 km kitérő, jelzetlen földúton)


Lajosmizsei kocsányos tölgy ''Mizsei óriás'' (Lajosmizsei kocsányos tölgy TE) icon


Mizsei pusztatemplomrom (2x120 m kitérő a icon jelzésen)


Lajosmizsei Iskola-tó (Lajosmizsei Iskola-tó és környéke TT) icon


Szt. Hubertus parkerdő és kápolna (a kápolnáig 2x400 m kitérő a icon jelzésen)


Móricz-emlékfa (Móricz-emlékfa kocsányos tölgy TE) icon


Móricz-emlék (2x450 m kitérő a icon jelzésen)


Hetényi templomrom (2x1,1 km kitérő az elején kicsit benőtt icon jelzésen)


Kecskeméti Arborétum icon

Kápolna-rét (Mária-kápolna rétje TT) (a rét a icon jelzésű út mellett található az arborétummal szemben, de a icon jelzésen érdemes besétálni néhány métert)

Érintett települések icon

helység megnevezése jogállás[3] megye[3] járás[3]  lakónépesség (fő) (2018)[3] legjelentősebb kisebbségek (nem kívánt válaszolni) (2011)[3]
Ócsa város Pest Gyáli 9325 cigány: 1,3% (15,0%)
Újlengyel község Pest Dabasi 1703 német: 1,3% (11,7%)
Pusztavacs község Pest Dabasi 1352 német: 0,1% (18,2%)
Táborfalva nagyközség Pest Dabasi 3216 cigány: 2,2% (14,5%)
Lajosmizse város Bács-Kiskun Kecskeméti 11334 cigány: 3,6% (7,9%)
Kecskemét-Méntelek városrész Bács-Kiskun Kecskeméti 388 n.a.
Kecskemét város Bács-Kiskun Kecskeméti 110638 német: 1,3%; cigány: 1,1% (14,7%)

Földrajzi tájbeosztás icon

Az útvonal teljes egészében az Alföld nagytájon halad. Ócsán a Dunamenti-síkság középtájon kezdődik és útközben átvált a Duna-Tisza közi síkvidék középtájra. A középtáj- és kistáj határok is, nehezen meghatározhatóak![4]

Akadályok, kényszer kerülők icon

Az útvonalon a már korábban említett, Kecskemét szélén lévő 445-ös, újelkerülő út építése volt akadály a bejárás során.

Útvonalleírás személyes gondolatokkal icon

Ócsa-Újlengyel (23,8 km):
Ócsán elvileg a templommal szembe, a sarokról indult a zöld. Azonban nyomát sem láttam. Mentem amerre elvileg lennie kellett volna (Ady Endre utca). Utána tűntek föl zöldek (már a főúton: Hősök tere). Próbáltam megkeresni, hogy merre vezet, honnan kezdődik. Végül az derült ki, hogy a zöldet a Hősök tere, Kiss János utca saroktól kezdték el kifesteni, így tulajdonképpen a református templomot nem is érinti. Mentem a festés alapján. Kiértem a településről, de aztán még volt egy aszfaltos utca. Majd annak vége után az erdőben haladtam, földúton. Balra kellett menni, enyhén fölfelé, föl a szőlőkbe! Aztán fönt jobbra, a pincék közt. Kitértem jobbra egy pihenőhöz, ott információs tábla volt. Az a szőlő is más volt, mint amit eddig láttam. A pincék tetői úgy néztek ki mint a sírhantok. Érdekes ilyet említeni, hogy ilyen pincéket sem láttam még, hiszen ez van legközelebb hozzánk, alig egy óra bringózásra! Aztán elhagytam a pincéket, sokáig a jobb oldalon volt egy rét. Volt az útvonalban egy törés, jobbra, majd balra. Jobbra erdő, balra művelt terület. Aztán semmit mondó erdő. Kicsit már unalmas volt. Majd balra hamarosan elértem a vasútvonalat és a 4604-es utat. Visszafelé kellett menni ott, majd jobbra be egy széles, homokos úton. Unalmas volt és sokkal hosszabb, mint gondoltam, azt hittem mindjárt ott lesz az M5-ös. A balra és jobbra törésnél, mielőtt balra mentem volna, szemben volt egy tanya. Onnan futottak ki a kutyák. Alig bírtam elmenekülni előlük. Igaz kis szarok voltak. Ideges lettem, hogy ezek a tanyasiak azt hiszik, hogy övék az egész erdő. Aztán felüljárón átmentem az M5-ösön. Nem emlékeztem rá, hogy hogyan, de tudtam, hogy ott volt egy változtatás. Az OSM-ről szerzett track nem volt jó megint. Menni kellett az autópályától még tovább és egy távolabbi úton kellett menni az autópályával párhuzamosan. Voltak homokos szakaszok. Majd jobbra egy eléggé elhagyatott útra mentem. Jelzést sem láttam. Aztán igen, még a piros is ott volt. Utána váltam le róla. Voltak eligazító táblák is. Egy darabig a gázvezeték fölött mentem, majd kiértem a műútra, amin a sárga is halad. Azon a műúton mentem. A műúton után, még egy hosszú, egyenes, néhol homokos szakasz következett a Pusztabíró-házi Pihenőhely leágazásig. Kitértem oda. Egy nagyon picit megálltam. Megnéztem azt a bivakházat, akkor is nagyon bejött. Jól jönnének ilyenek a kék-túra útvonalán is! Mentem vissza a zöldre. Utána következett az a hangulatos rét, majd az a hangulatos ligetes rész, aztán a borókás. Kitértem a Pusztatemplomhoz is, a környék egyik legizgalmasabb objektuma! A kitérés után a zöld elég "elhagyatott" volt. Egy-két alkalommal kidőlt fákon is átkellett emelnem a bringót. Aztán kiértem egy földútra, a Kőrösi útra (ez az út egy érdekes dolog, mert tulajdonképpen Pestről Nagykőrösig tart és a 4601-es számot viseli, de nincs végig leaszfaltozva, néhol egy kétnyomos földúttá szűkül), az már jól járható volt. Főleg később, amikor már voltak házak (tanyák) is, a 405-ös úthoz közeledve. A végén kiértem az erdőből is. A 405-östől műút vitt Újlengyelbe (azon a szakaszon épp aszfaltos a Kőrösi út).

Újlengyel-Pusztavacs (9,7 km):
Áthajtottam Újlengyelen. A buszforduló után mentem jobbra, ahogy a track-en volt. De nem láttam jelzést, visszamentem. A zöld a Kőrösi úton haladt tovább! Egy ideig jól járható dózerút volt. Majd egy rövid ideig széles homokos út, aztán az utolsó ingatlan után, erdei szekérúttá keskenyedett. A baloldalt egy őz figyelt és volt ott vmi rom is. Tök jól nézett ki ott az őz. Az út keresztezte egy gázvezeték nyomvonalát. Nekem arra kellett menni balra. Nem is értem mire jó az a kerülő ott, főleg, hogy nem is a track szerint kellett letérni a gázvezeték nyiladékáról, így még többet kell ott kerülni. A gázvezetés nyiladékán elég nehéz észrevenni, ahol le kell térni jobbra! Nem is nagyon volt út, csak fű nem volt. Tartottam is a defekttől. Aztán elértem egy utat, ott jobbra mentem. Aztán megint elértem egy utat, ott balra mentem. Az az út ment el a jeltorony mögött. Egy kis ösvényen kellett menni a jeltorony mellett. Az vitt át a Kőrösi útra. A zöld aztán átment Pusztavacson. A téren tett egy kört, a track-en ez sem így volt.

Pusztavacs-Táborfalva (8,4 km):
Még a településen is volt egy pusztatemplom. Még zöld L jelzés is volt kifestve. Megnéztem. Utána a település után sem a track volt a zöld nyomvonala. A NEFAG Erdészház mellett kellett kicsit menni az országúton, aztán jobbra kellett letérni egy elég homokos útra. Két kitérőt tettem hamarosan. Először egy röviden a NEFAG vendégházhoz - semmit sem láttam belőle, mert körül volt kerítve és beljebb volt a ház, és nem akartam nagyon bemenni a magán területre - majd egy erdei pihenőhöz. Az jó nagy terület volt, még színpad is volt ott. Meg egy építmény, ami egy olyan kút volt, amihez lejjebb kellett menni lépcsőn. Ott lent kellett pumpálni. Még sosem láttam ilyet. Lent jó hűvös is volt ráadásul. Aztán mentem vissza a zöldre. Nem volt már messze Táborfalva, de az út néhol homokos volt. Elértem Ágostonmajor környékét. Jobbra láttam is vmi építményeket. Majd balra volt egy rom és ott volt mellette a pihenő. Én nem pihentem volna meg ott a gazban, a rom mellett! Az útról arra mutatott a zöld, de mellette zöld háromszög is volt! Nem nagyon értettem mi ez! Aztán megint volt egy változás, mármint a track-en nem úgy volt: Egyenesen kiértem az M5-ös elé, ahol balra mentem az M5-ös mellett, nem volt az az átlós kicsit rövidítő szakasz. Eléggé be volt nőve az az út, biztosan azért lett ez. Az M5-ös mellett nagyjából jól lehetett haladni. Volt gázvezeték is. Aztán megláttam a felüljárót. A felhajtója velem párhuzamos volt, kellett tenni egy kört. A felüljáró után még volt egy földút szakasz, pedig azt hittem rögtön ott lesz majd a lakott terület és a Rákóczi út. Kiértem a táborfalvi Rákóczi útra.

Táborfalva-Lajosmizse (20,4 km):
A zöldnek nem volt vége Táborfalván, ment tovább. Össze volt kötve a két zöld, ezek szerint megszakítás nélkül zöld van Ócsától Kecskemétig! Nem gondolkoztam (mert ez a dolog azóta sincs javítva egyik open maps-en sem), mentem tovább. Az utca végén láttam az M5-ös zajvédő falát. Balra kellett menni, majd ismét át az M5-ös fölött. Azután tetszett a környék, megérkeztem a "tanyavilágba". Főleg a jobb oldalon voltak tanyák. Elég sokat kellett mennem egyenesen, majd balra kellett kanyarodnom. Az az út kanyarodott aztán jobbra. Jobb oldalt még mindig voltak tanyák. Aztán kiértem az erdőből, baloldalt volt a "tó" ami igazából egy rét volt. Biztos nagyon régen egy tó volt ott és ma is vizenyős a terület (láp?). Jobbra kellett menni egy széles úton. Tulajdonképpen egy utca volt. Házak voltak néha, kutyák is ugattak. Aztán balra kellett menni egy szekérúton. Az kivitt egy szép rétre. A kaszálón csak ki volt járva a nyomvonal. Amikor jobbra kellett irányt váltani, nem is pontosan arra volt kijárva, mint ahol a track haladt. Baloldalt volt a mizsei óriás tölgy. Egy ideig ki volt járva az út, majd nem annyira. Kicsit meg is ijedtem. Hamarosan balra kellett mennem, de magam előtt is csak gallyakat láttam. De a gallyak alatt volt út. Aztán viszonylag jó út volt, sok helyen elég homokos. Megint sokat kellett menni abba az irányba. Majd elértem egy utat, ahol jobbra kellett menni. Ismét egy széles út volt, autók is jártak rajta. Azthiszem főleg a baloldalon voltak telkek. Az az út aztán hamarosan műút lett. Balra kitértem a pusztatemplom romhoz. Az volt az egyik legkiemelkedőbb látnivaló. Úgy nap végén, a naplementében meg különösen. Mentem vissza a műútra. Hamarosan balra kellett térnem, de az az út is műút volt. Még mielőtt kiértem volna a Kőrösi utat Lajosmizsével összekötő útra, elkellett fordulni jobbra. Az ismét földút volt, de lehetett haladni rajta. Aztán az M5-ös előtt mentem ki az előbb már említett országútra. Felüljáró volt az M5-ös felett. Ott terveztem abbahagyni a zöldezést, ahol a jelzés lefordul arról az útról. De mégis tovább mentem, igaz már eléggé szürkült, de még tudtam képeket csinálni arról a tóról is (Iskola-tó). Tulajdonképpen azt kerülte meg a jelzés. Elment a modern városháza és a modern lakóházak mellett, majd a négy emeletesek után, egy parkon átvágva értem ki rajta az 5-ösre. Hamarosan át is kellett menni rajta a gyalogátkelőhelyen, majd az első utcán be balra. annak az utcának a végén már a vasútvonal volt. Pont Lajosmizse alsó megállóhelyhez értem ki. A turistaút a megállóhely peronján ment át. Aztán átment az átjárón.

Lajosmizse-Méntelek (6,8 km):
Követtem tovább a zöldet. Az utca végén balra kellett menni és ott volt vége az aszfaltnak, utána elég hosszú ideig nem volt aszfalt. Átmentem a vasúton, egy ideig mellette kellett menni. Hamarosan ott volt a kitérő a Golgota pihenőhöz. De sem jelzést nem láttam, sem utat. Semmi nem volt arra! Még szerencse, hogy nem volt hosszú kitérő. Mentem a zöldön tovább. Eléggé homokos lett az út, aminek nem örültem, főleg úgy az elején. Mert mi lett volna ha végig olyan homokos lesz? Elég sokszor nem tudtam tekerni, de próbálkoztam. Az akácosban jobb volt. Aztán balról csatlakozott egy széles út. Azon autók is jártak. Majd jobbra fordult az az út. Jobb oldalon volt néhány ház. Volt egy elágazás még táblák is voltak (turisztikai célú információkkal). Erről van kép is! Balra mentem tovább a zöldön, egy ideig voltak még házak a jobb oldalon, majd nem. Viszont elmentem vmi állattartó telepnél. Az út aztán jobbra kanyarodott. Elértem Ménteleket. A zöld szerint előbb a közúton keltem át, majd ismét a vasúton.

Méntelek-Nagynyír (5,8 km):
Balra egy kerítés volt és azt követve kellett menni balra. A jobb oldalon ismét házak voltak. volt egy jobbra balra törés az útvonalba, miután odaértem egy műúthoz. Telkek és házak voltak addig. A műútra kellett fordulni jobbra, de az aszfaltnak hamarosan vége lett, de utána is lehetett haladni, a homok nem okozott gondok. Viszont ismét aszfaltos lett az út egy portáig. Egy részét meg is kellett kerülni, ez látszik is az útvonalban. A kerítés mellett kellett haladni sokáig és az úton jól lehetett biciklizni. Hamar el is értem a kitérőt a Szent Hubertus-kápolnához. Volt is zöld kápolna jelzés. A terület be volt kerítve és elvileg hétfőn-kedden zárva is van! A kápolna jelzés szerint műúton mentem egy darabig, majd enyhén jobbra lekellett térni. Elég szépen rendbe tartott erdő volt és volt oda illő infrastruktúra is. Egy fa kápolna volt az a Szent Hubertus. Hamarosan indultam vissza a zöldre. Még kitértem egy horgásztóhoz. Majd végig jól járható út volt a Nagynyír vasúti megállóig.

Nagynyír-Kecskemét (9,0 km):
Átkeltem ismét a vasúton. Utána is jó út volt biciklizésre. Hamarosan jobb oldalt volt a Móricz-fa. Illetve a helye, mert 2006-ban kidőlt. Utána kitértem a Móricz-emlékhelyig. Az erdőben volt, egy buckán, eldugott helyen. Mentem vissza a zöldre, azután végig autóval is járható volt az útvonal. Erről a szakaszról lehet letérni egy Árpád kori templom helyéhez, de ezt a kitérőt én nem akkor tettem meg. A zöldről való letérés után rögtön, eléggé benőtt a szakasz, de ZL jelzések vannak! A továbbiakban - a zöld szerint haladva - az M5-ös felett felüljáró volt. Majd hamarosan egy elkerülő út épült. Mentem az eredeti nyomvonalon, még nem voltak berakva a zajvédő elemek, nem volt még átadva az út. Kicsit kóvályogtam ott, hogy hátha látok majd vmi "új" zöldet. De csak utána volt, miután elhagytam a nyomvonal korrekciókat. Már egy lakott területi utcában bicikliztem. Az arborétum szélén jobbra fordultam, majd balra. Hamarosan elértem az arborétum bejáratát. Az utca végén volt a zöld vége.

2019. március