Szent Márton út icon

Szalacskai Piros + Hármashatár-Dombóvár icon +
Tolnai Piros icon + "Dunán-innen Dunán-túl" icon

Sármellék-Zalalövő icon +
Őrvidéki Piros icon + Szent Imre Vándorút icon

Mátra-Murány Vándorút magyarországi szakasza icon

Zöld sáv az ország közepén + Táborfalva-Kecskeméticon

Marosháti Piros icon

Szajki-tavak - Szabó-hegy icon icon

Szajki-tavak - Hévíz Észak icon

Őrségi Zöld út icon

Ócsa-Csévharaszt icon

Nemti icon
icon 

Útvonal: Kercaszomor - Rajka
Táv: 283,3 km
Szintkülönbség: +1250 / -1360 m
Jelzés: icon
Túramozgalom: a Szent Márton útvonalaknak több féle mozgalma van. Konkrétan erre az útvonalra megjelent a Via Sancti Martini - A Szent Márton Gyalogos Vándorút Kercaszomor - Szombathely - Rajka közötti szakasza (térkép és igazolófüzet) c. kiadvány (ami Szombathelyen sem a tourinform irodában, sem a Szent Márton templomnál, sem a Martieum Felnőttképző Akadémiánál nem található, így Kőszegen a látogatóközpontban sem).

Tartalom

Bevezetés icon

A címben a Kercaszomor-Rajka két dolog miatt szerepel: az egyik, mert több féle Szent Márton útvonal létezik, amelyeknek nagy része a határon is átnyúlik, a másik pedig az, hogy az útvonal itt nem egy kimondott zarándokútként szerepel, hanem mint egy összefüggő icon turistaútvonal Kercaszomor és Rajka között. A fő Szent Márton útvonal Szombathelyről, Szent Márton születésének helyszínéről indul és életének fontos állomáshelyeit fűzi föl, így Franciaországban halálának, ill. temetésének helyszínéig tart. Ez az útvonal Kercaszomornál lépi át a határt. A többi útvonalat Szent Mártonhoz köthető templomok és látnivalók felfűzésével alakították ki. Ilyen útvonal a Szombathely és Rajka közötti is.
Az útvonal nagy része Győr-Moson-Sopron megyében halad (150 km), érinti Zala megyét is (36 km), a többi része Vas megyére (97 km) esik.
Az Őrségből indul, a kicsiny csöndes települések, kaszálók és fenyvesek közt járva, az Őrség hangulata ezen útvonalon is átjön, majd Zalalövő után egy olyan kisebb területet tár föl, ahol nincs más turistaútvonal (fő attrakció itt, Pusztacsatár a templommal). Nádasd és Szombathely között az útvonal a icon-val (DDK) együtt a Pinka-síkon halad keresztül, a hangulat hasonló, de a icon érinti Körmendet is! Szombathely és Kőszeg között nem megy föl a Kőszegi hegyekre, de a hegység lába is bővelkedik látnivalókban. Kőszeg után egy ideig még van fonódás a icon-val (OKT), a dimbes-dombos szakaszon találkozhatunk még a (szinte csak elméletben létező) Vasfüggöny icon-val, majd a következő több mint 100 km-es szakaszon egy olyan területtel ismerkedhetünk, ahol nem is nagyon vezet más turistaútvonal, ill. amik vannak, azok is inkább csak elméletben, a térképeken léteznek (pl. Kisalföldi Piros).
Bár gyalogos útvonalról van szó, megfontolandó az egyes szakaszok kerékpáros bejárása, bár attól függ, mi a célunk a végigjárásával. Ha elsősorban a zarándok turizmust helyezzük előtérbe és spirituális élményekkel is szeretnénk gazdagodni, akkor az ilyen jellegű bejárás tilos! Ha hazánk ismeretlen helyszíneit, látnivalóit szeretnénk megismerni, akkor nyugodtan nyeregbe ülhetünk! Körmendtől a Kisalföldig terjedő szakasz nem alföldi terület - mivel 200 méter fölötti részekről van szó - de a Pinka- és Répce-sík szinte tökéletes síkságok. Szombathely és Répcevis között azért akadnak emelkedők, de ezek könnyedén leküzdhetők biciklivel is. Ezek után pedig a Kis-Alföld már tökéletes alföldi síkság. Körmend (főleg Vaspör) előtt, több a dimbes-dombos szakasz. Kőszeg és Rajka között az útvonal 45%-a aszfaltozott utakon vezet!

Az útvonalon - a távolsághoz képest - kevés a problémás, benőtt szakasz. A jelzések Kercaszomor - Zalalövő és Szombathely környékén frissek. Bár ez az útvonal a kis-alföldi szakaszon sem csak elméletben létezik, ennek ellenére nem hagyatkozhatunk csak a jelzésekre!
A bejárás során betekintést nyerünk az Őrségi Nemzeti Park, a Kőszegi Tájvédelmi Körzet, a Fertő-Hanság Nemzeti Park és a Szigetközi Tájvédelmi Körzet területeire. Ezek mellett Körmenden még országos jelentőségű védelem alatt áll a kastélypark (Körmendi-kastélypark TT), ami mellett a icon elhalad és érdemes körülnézni. Az országos jelentőségű védett területeken kivül számos helyi jelentőségű védett terület található az útvonalon, amikről a látnivalók közt esik szó.
A Kercaszomor-Körmend szakasz az Őrség, Göcsej, Kemeneshát, a Ják-Ólmod szakasz a Kőszegi-hegység Cartográfia turistatérképen látható. A köztes szakaszból látszódhat valami a DDK turistaatlaszban. Ezek után tudtommal csak egy hosszú szakasz után (Bágyogszovát környékétől) láthatjuk az útvonalat a Lajta-hegység - Fertő - Hanság ill. (Kóny környékétől) a Szigetköz, Tóköz, Csilizköz turista-, kerékpáros- és vízisport-térképe kiadványon. A Via Sancti Martini (Szent Márton út) oldaláról más információkhoz is juthatunk és itt találunk térképet is a teljes útvonalról! A Tours-i Szent Márton kulturális útvonal zarándokkalauza Szombathelytől Zreceig c. kiadvány ingyenesen elérhető a tour inform irodákban és a Martineum Felnőttképző Akadémián!

Térképek,gps track icon


Letölthető és A1-es ill. A2-es méretben nyomtatható 1 : 105 000 -es méretarányú áttekintő térkép
baloldali: Nyugat-magyarországi peremvidék szakasz (A1-es méret)
jobb oldali: Kisalföld szakasz (A2-es méret)

Letölthető gps track
*.gpx

Turistalátványosságok és szabadidős lehetőségek icon

Az útvonalon lévő összes Szent Mártonnak szentelt templom ki van emelve, a többi közül csak azok, amik kiemelkedő jelentőségűek!

Sökfás temető (Kercaszomor) [i] icon


Szomoróci harangláb icon
"Az egykori Szomoróc területén áll az 1877-ben épült református harangláb. A hazánkban rendkívül ritka egyágasos haranglában legfejlettebb változata. Tölgyfából faragott ágasán a harangot nyolcszögletű sisak védi. Az ágasfát négyzetes alaprajzú boronafal veszi körül. A jó arányú, szépen megmunkált építmény az őrségi haranglában egyik rendkívűl értékes példánya. A rajta lévő harang felirata: "A Jugoszláv uralom alóli felszabadulás emlékre szerezte Szomorócz község lakossága 1922. évben." Szomoróc ugyanis az első világháborút követően mintegy két és fél évre a Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz került."-olvasható a Szomoróczi tanösvény tábláján.


Szent Vencel templom helye icon
"E helyen állt az Árpád-korban épített Szent Vencel templom, a legrégebbi Vas megyei templomok egyike. Itt vezetett Olaszországba az a fő országút, amely a Kiskerka-patak (Kerca) melletti őrök állomáshelyénél, a Vaskapunál fordult el, majd a Szent Vencel-templom előt folytatódott, onnan pedig a templomhoz tartozó korai vásároshelyre, Szerdahelyre érve haladt tovább a Muráig. Az őrök temploma a környék fő tájékozódási pontjául szolgált. Például 1389-ben Domafölde határjárásakor a falu eéhelyezkedését úgy adták meg, hogy a Szent Vencel templomának közelében lévőnek mondták.Az általában keletelten megépített Árpád-kori téglatemplomom a középkor vérzivataros időszakában szilárd anyagnól készült építményként, a környék lakossága számára - szakrális szerepükön túl - igazi menedéket kínáltak. Palánkkal, védősánccal való megerősítésük nyomait több helyütt is felfedezhetjük. A Szent Vencel-templom romja az Őrség legrégebbi szakrális helyét jelöli. A falu és egyháza az Árpád-kori magyar határvédelem, az őrségi falurendszer és plébániahálózat kialakulása történetében olyan fontos szerepet töltött be, hogy emlékének megörökítése az utókor elsőrendű kötelessége."-olvasható a kihelyezett táblákról.


Haricsai kirándulóhely és forrás  ↔1,3 km
"Haricsai forrás
Felújította 1974. évben az Őriszentpéteri Erdészet" - olvasható a forrás fejkövén. FIGYELEM! Ivásra nem alkalmas.


Magyarföldi Ökumenikus fatemplom icon ↔940 méter
Kitérés közben útba esik a falu haranglába is (lásd 3. kép). A templom belsejéről a Őrségi Zöld út túristaútvonalnál található kép.


Túlélés fája (Szatta) [i] icon
"A falu a török időkben elnéptelenedett. A régi község ("Puszta Szatta") a jelenlegi településtúől keletre, az erdészház környékén állt. A település helyét emlékoszlop jelzi." - Olvasható a településen a Szent Márton út információs táblán


Szentkút (Zalalövő) icon>icon ↔1,3 km


Pusztacsatár, Nagyboldogasszony templom icon
"Édes hazánk egyik legrégibb szent helyére, Pusztacsatárba érkezett. Csatár község neve Árpád-kori lakóinak, a "csatárok"-nak - pajzskészítőknek, fegyverkovácsoknak - emlékét őrzi. A Török hadak pusztították el. A templom romossá vált. A lakatlan hely ezután a "puszta" előnevet kapta. Zarándokhellyé a pusztulás évtizedeiben vált, amikor a hívek összegyűltek e szent helyen. 1736-ban renoválták a templomot, amely lakatlan területen, a vaspöriek gondozásában állt. 1945-ben szovjet csapatok pusztították a templomot. 1946-ban, majd 1968-ban renoválták. 1996-ban tolvaj kezek rabolták értékeit. Relomlot és kifosztott állapotából 1999-2002. években teljes külső és belső felújítást nyert a templom, a kápolnák, az össze épületek, a szentkút és teljes környezetük.Pusztacsatár nemzetünk történelmét, örömeit és fájdalmait, sikereit és tragédiáit őrzi."


Római mérföldkő (Nádasd) icon
"Nyugat-Pannónián vezetett át az észak-déli irányú távolsági út, amelyet a Balti-tenger partjáról szállított borostyánkő miatt az újabb korban Borostyánkő-útnak neveztek el. Az utak mellett henger alakú kőoszlopok által, amelyekre az uralkodó császár nevét, és a távolságokat vésték fel."


Körmend, városi szabadstrand (a Rábán)  ↔1,6 km


Batthyány várkastély és épületeggyüttes [ME] a kastélykerttel [TT] (Körmend)  ↔2,2 km
(A kastély az útvonaltól 150 méterre található. A kastélykertet hátulról lehet megközelíteni a 8-as útról a Clusius tanösvényen, aminek kezdete az útvonaltól 300 méter. 3. kép: 200 éves platánfa)
"Clusius honosítja meg Nyugat- és Közép Európában az orgonát, a vadgesztenyét és a babérmegyet."


Szent György Apátsági templom és Szent Jakab-kápolna (Ják) (A icon az épületeggyüttes háta mögött, a domb alatt halad ahhoz, hogy láthassuk őket, föl kell menni a lépcsőn!)


Kálvária templom; kálvária és Martineum Felnőttképző Akadémia (Szombathely) icon


Sarlós Boldogasszony Székesegyház (Szombathely)  ↔2,8 km
(Ha már a következő kitérőt Szent Márton tiszteletére megtesszük, akkor nem hagyható ki és éppen útba is esik Szombathely egyik fő nevezetessége!)


Szent Márton templom és temető (Szombathely)  ↔↔2 km
(Bár nagy kitérő, de Szombathelyre érve már biztosan megbarátkoztunk Szent Mártonnal!)
"Magyarország egyik legősibb, folyamatosan használt temetője a szombathelyi szentmártoni, amely Európában is az egyik legrégebbi sírkertnek számít." - olvasható a temető bejáratánál lévő táblán.


Szent Márton elűzése (Szombathely)  ↔60 méter


Erzséber királyné fája (Szombathely)  ↔150 méter


Védett diófák (2 db) (Szombathely) [TE] icon
A védelem célja: Magyarországon csak arborétumokban található.[x]


Sziget a Csónakázó tavon  ↔400 méter

Uszoda és termálfürdő [i]↔↔900 méter



Tófürdő [i]  ↔↔↔380 méter


Vasi múzeumfalu (Szombathely)  ↔500 méter


Szentkúti kápolna és kálvária (Gencsapáti) icon
"A község nyugati határában áll a környék kedvelt zarándokhelye a Szentkút. 1756-ban gróf Batthíání József prépost egyházlátogatást végzett Gencsapátiban. A látogatás alkalmával felvett jegyzőkönyv részletesen beszél a Szentkútról. Eszerint a gencsi határ nyugati részén, egy domb oldalában bővízű forás található. Török Mihály és László Katalin hálából kápolnát építtettek a forrás fölé, annak emlékére, hogy világtalan gyermekük szemei a forrás vizétől megnyíltak. A kápolnát a Fájdalmas Szűz tiszteletére szentelték fel. A kápolna mellé hamarosan három keresztfából álló kálváriát is építtettek. 1906-ban a forrás, illetve a kápolna köré 14 kisebb stációs kápolna épült, Jézus szenvedéseinek egyes jeleneteit ábrázoló szoborcsoportokkal. 1936-ban Hosszu István és neje váratlanul elhunyt kislányuk emlékére egy lourdes-i barlangot építtetett és ajándékozott a Szentkútnak. 1986-87 évben a Szentkút épületeit felújították. 2001-ben megújultak a stációk és a Szentkúthoz vezető út is. 2006-ban Abért Miklós és neje Hosszú Juit, valamint a Gencsapáti Egyházközösség restauráltatta Szűz Mária és Szent Bernadett szobrokat."

Holdfényliget (Az Alpokalja kalandparkja) [i] icon

200 éves védett körtefa [TE] icon 


Csömötei kilátó és borház icon
"A szőlőbirtokosok között már korábban is kialakult egyfajta saját rendtartás, de a hegyközség hivatalosan csak 1939-ben alakult meg. A kilátó mellett lévő borház mintegy 150 éves épület. Jelenleg a lukácsházi Borbarát Hölgyek gondozzák. A 12 méter magas kilátótorony 2010-ban épült vörösfenyőből."


Szent Márton templom (Kőszegdoroszló) icon


Bechtold István Természetvédelmi Látogatóközpont (Kőszeg)  ↔600 méter

Jézus Szíve templom (Kőszeg) icon


Jurisich vár (Kőszeg) icon ↔500 méter
(képek balról jobbra: Hősök kapuja, Szent Imre templom, Sarkos házak)


Juharlevelű platán (Kőszeg) [i] (icon) icon


Szent Márton templom (Ólmod) icon 


Kiszsidányi-forrás icon
"A kiszsidányi forrás épített, mintegy 5 méter mély, terméskőből kirakott kútból hozza felszínre a nagyon jó minőségű, tiszta forrásvizet. Kora több száz évre tehető. A forrás vize iható, vízhozama bőséges. Vizének jó minőségét annak köszönheti, hogy vízgyűjtő területe erdő, mentes minden káros behatástól." - olvasható a táblán.


Széchenyi kastély [ME] és kastélykert (Peresznye) [TT]  ↔700 méter
"Műemlék, volt Széchenyi kastély, késő barokk. Épült 1790 körül."


Volt Répcevis vasútállomás icon


Rimanóczy kastély (Zsira) icon


Szent Márton templom (Und) icon 


Szent Péter és Pál templom (Sopronhorpács) icon
A templom a román kapuzata miatt kiemelkedő.


Széchenyi kastély és kastélypark (Sopronhorpács) [TT]  ↔720 méter


Kisgógánfa-kápolna icon


Evangélikus templom (Nemeskér) [ME]  ↔140 méter
"Az evangélikusok artikuláris egyházaként épült 1732-ben. A régi magyar ácsmesterség fontos emléke. Helyreállította az országos műemléki
felügyelőség 1976-77-ben." - olvasható a templom falán.


Római katolikus templom (Nemeskér) [ME] icon


Egykori megyeháza (Nemeskér) [ME] [i]  ↔100 méter


Szent István szobor / Széchenyi emlék szobor (Pusztacsalád) [i] icon 
"trükkös szobor"


Mihályi,  Dőry kastély (Mihályi) icon


"Zsuzsi néni háza" (tájház) (Mihályi)  ↔1,4 km


Sághy-kastély és kastélypark (Sopronnémeti) [TT]  ↔700 méter


Rábapordányi Rk. templomkert platánfái [TE]; Rábapordányi Millecentenáriumi park [TT] icon



Szent Márton templom és tájház (Bágyogszovát) icon
(A tájház balra a főúton a templom után)


Tündér-tó (Halastó) [NP]  ↔260 méter


Fehér-tó, madármegfigyelő [NP] icon

Fricke György-kilátó  ↔920 méter
"Fricke György 1827-ben született Cellében (ma Németország). 1863-ban kapitánnyá léptették elő, az 1880-as évek első felében pedig mint tábornok, a soproni lovasdandár parancsnoka vonult nyugdíjba. Sövényházi nagybirtokos házasság útján lett. 1879-ben nemesi címet kapott, majd 1885-ben lovagirangemelésben részesült. Leszármazottai a második világháború végéig számítottak a település legnagyobb birtokosának. A hely, ahol ez a kilátó áll, egykor a család legelője volt." - részlet a kilátó előtti tábláról.

Szent Jakab plébániatemplom és látogatóközpont (Lébény) icon
"A XIII. század elején épült templom a tatár pusztítást (1242) még átvészelte, de a török háborúk során többször is (1529, 1683) erősen megrongálódott. A XVIII. században a jezsuiták barokk stílusban átépítették. Az 1862-től 1879-ig tartó restaurálás lehántotta az évszázadok rétegeit és ma a XIII. századi csupasz falak állnak előttünk." - olvasható a tábláról.
Még a templom előtt, az iskolához betérve, annak udvarán a közelben talált Római mérföldkövet láthatjuk (az utcáról is) (3. kép).


Rosárium (rózsekert, Máriakálnok) icon


Szigetköz Múzeum (falumúzeum, Máriakálnok)  ↔140 méter


Sarlós Boldogasszony kegykápolna (Máriakálnok)  ↔↔200 méter


Halászi szabadstrand [i]  ↔1,2 km


Szent Márton templom (Halászi) icon


Millenniumi tölgy (Dunakiliti) icon
"E fát Kiliti község lakói ültették a milleneum alkalmából 1896-ban."


Szent Márton templom (Rajka) [ME] icon
"A római korban egy őrtorony állt itt. A 14. században a toronyba egy kis kápolnát építettek. Az utolós Bécsi elleni török hadjárat idején (1683) a falu távolabb épült temploma elpusztult, azután építették a meglévő kis kápolnához a négyszakaszos templomhajót. A torony csúcsíves ablakai a déli falának falképei a középkorból származnak. A tornyot az utolsó felújítás eredményeként festett téglaminták teszik jellegzetessé..."

Érintett települések icon

helység megnevezése jogállás[2] megye[2] járás[2]  lakónépesség (fő) (2018/2019)[2] legjelentősebb kisebbségek (nem kívánt válaszolni) (2011)[2]
Kercaszomor község Vas Körmendi 177 cigány: 0,5%; egyéb nem hazai nemzetiségű: 1,6% (4,1%)
Magyarföld község Zala Lenti 32 nincs (3%)
Kerkáskápolna község Vas Körmendi 69 német: 1,3%; egyéb nem hazai nemzetiségű: 1,3% (10,4%)
Ramocsa község Zala Lenti 34 nincs (2,9%)
Szatta község Vas Körmendi 69 horvát: 2,6% (2,6%)
Csöde-Felsőcsöde településrész Zala Zalaegerszegi 34 n.a.
ZALALÖVŐ város Zala Zalaegerszegi 2879 cigány: 1,8% (9,6%)
Vaspör-Velence településrész Zala Zalaegerszegi 86 n.a.
Vaspör község Zala Zalaegerszegi 338 német: 3,7% (1,6%)
Nádasd község Vas Körmendi 1281 német: 0,9 %; cigány: 0,7% (11,4%)
KÖRMEND város Vas Körmendi 11236 cigány: 1,1%; német: 1,1% (15,4%)
Harasztifalu község Vas Körmendi 158 román: 1,4%; ukrán: 0,7% (7,4%)
Nagykölked község Vas Körmendi 147 cigány: 0,7%; horvát: 0,7% (3,4%)
Ják község Vas Szombathelyi 2572 cnémet: 1,2% (10,1%)
SZOMBATHELY megyei jogú város Vas Szombathelyi 77984 német: 2,0% (16,9%)
Perenye község Vas Szombathelyi 642 horvát: 1,0% (14,9%)
Kőszegdoroszló község Vas Kőszegi 236 német: 2,8% (17,5%)
KŐSZEG város Vas Kőszegi 11805 német: 5,2% (17,0%)
Ólmod község Vas Kőszegi 116 horvát: 50,5% (11,6%)
Horvátzsidány község Vas Kőszegi 812 horvát: 55,3% (6,9%)
Kiszsidány község Vas Kőszegi 80 német: 52,9% (5,9%)
Peresznye község Vas Kőszegi 618 horvát: 35,8% (10,4%)
Répcevis község Győr-Moson-Sopron Soproni 322 német: 4,4%; horvát: 2,8% (2,2%)
Zsira község Győr-Moson-Sopron Soproni 842 horvát: 2,1%; német: 1,2% (8,3%)
Und község Győr-Moson-Sopron Soproni 326 horvát: 61,3%; német: 2,9% (3,2%)
Sopronhorpács község Győr-Moson-Sopron Soproni 844 horvát: 3,1%; német: 2,6% (9,8%)
Egyházasfalu község Győr-Moson-Sopron Soproni 889 német: 1,1% (10,0%)
Nemeskér község Győr-Moson-Sopron Soproni 202 német: 2,4% (0,9%)
Pusztacsalád község Győr-Moson-Sopron Soproni 287 német: 1,6% (13,2%)
Himod község Győr-Moson-Sopron Kapuvári 607 német: 1,0%; román: 0,6% (8,6%)
Mihályi község Győr-Moson-Sopron Kapuvári 1031 német: 1,0% (9,8%)
Potyond község Győr-Moson-Sopron Csornai 96 német: 6,3%; román: 2,1% (9,5%)
Bogyoszló község Győr-Moson-Sopron Csornai 616 cigány: 1,3%; német: 1,3% (4,2%)
Sopronnémeti község Győr-Moson-Sopron Csornai 300 német: 0,4% (4,5%)
Szilsárkány község Győr-Moson-Sopron Csornai 709 német: 1,6%; cigány: 1,4% (13,4%)
Rábapordány község Győr-Moson-Sopron Csornai 995 német: 0,5%; cigány: 0,4% (16,4%)
Bágyogszovát község Győr-Moson-Sopron Csornai 1323 német: 0,5% (6,6%)
Kóny község Győr-Moson-Sopron Csornai 2653 német: 1,2% (10,0%)
Fehértó község Győr-Moson-Sopron Győri 491 német: 3,3 % (11,5%)
Győrsövényház község Győr-Moson-Sopron Győri 834 német: 4,6 % (22,4%)
LÉBÉNY város Győr-Moson-Sopron Mosonmagyaróvári 3355 német: 4,3 % (14,0%)
Károlyháza község Győr-Moson-Sopron Mosonmagyaróvári 583 cigány: 2,1%; német: 1,5 (10,6%)
Kimle község Győr-Moson-Sopron Mosonmagyaróvári 2178 horvát: 13,5%; német: 11,8% (18,1%)
Máriakálnok község Győr-Moson-Sopron Mosonmagyaróvári 1929 német: 7,9%; szlovák: 2,3% (16,9%)
Halászi község Győr-Moson-Sopron Mosonmagyaróvári 3290 német: 3,3%; cigány: 0,4% (18,7%)
Feketeerdő község Győr-Moson-Sopron Mosonmagyaróvári 586 szlovák: 6,3%; német: 4,7% (21,2%)
Dunakiliti község Győr-Moson-Sopron Mosonmagyaróvári 1894 szlovák: 6,3%; német: 2,2% (11,8%)
Rajka község Győr-Moson-Sopron Mosonmagyaróvári 3006 szlovák: 19,4%; német: 10,3% (14,9%)

Földrajzi tájbeosztás icon

!!!hamarosan!!!

Akadályok, kényszer kerülők icon

Útvonalleírás személyes gondolatokkal icon

Kercaszomor-államhatár - Magyarföld (8,9 km; +75 / -115 m):
Mivel a Szent Márton út magyarországi szakasza sárga sávval jelzett, Szlovéniában pedig más jelzéssel, így a sárga sáv a határnál kezdődik. A műúton megy Kercaszomor-Szomoróc részére. Elhalad a sökfás temető mellett. A temető melletti tábláról, ott a helyszínen informálódhatunk, hogy pontosan miröl is van szó. A buszforduló után a jobb oldalon lesz a Szomoróci harangláb. Majd azután hamarosan szemből érkezik a kék (RP-DDK) és jobbra azzal fonódik a sárga. Házak ott csak a főút mellett vannak, így rögtön el is hagyjuk a lakott területet. Átkelünk a Kerca-patakon. Csatlakozik a zöld jelzés (Vasfüggöny túraútvonal) is, majd enyhe emelkedés után érjük el a Szent Vendel templom helyét. Ott két tábláról is informálódhatunk. Haladunk a tetőn, ahol rövidesen a kék és zöld jelzések elköszönnek, haladnak jobbra Magyarszombatfa felé. A sárga marad a tetőn, az elég elhagyott és néhol szétjárt úton. Áthaladunk néhány réten, ott elég füves az út. Később egy kicsit balra fordul az út és a szemben lévő gázkút jelzi, hogy hamarosan kiérünk a Magyarszombatfa-Bajánsenye országútra. Az utat a gázkúthoz vezető jól járható úton érjük el. Egy darabig azon kell haladni, balra, Bajánsenye felé. Nem forgalmas. Ahol a sárga aztán jobbra letér a műútról, onnan tehetünk kitérőt a Haricsai kirándulóhely és -forráshoz. (Nem visz oda turistajelzés, a műúton kell tovább menni, majd az 5-ös km-szelvény után, amikor jobbra kezd kanyarodni az út, még a baloldalon kezdődő szalagkorlát előtt érdemes balra letérni, a még kivehető, szétjárt úton. Amint lehet /20 -30 méter múlva/ forduljunk is derékszögben jobbra, haladjunk lefelé. Ha meglátunk egy tetőt, az jó, az a pihenő ház teteje, azt kell megcéloznunk. A ház egy hangulatos réten áll. A réten egy út vezet keresztül, /ami az országútról vezet oda/ annak mentén jobbra találjuk a Haricsa-forrást. Csak áll benne a víz, ivásra nem alkalmas!). A továbbiakban sárga jól járható úton vezet. Jobbról - Gödörháza felöl - csatlakozik a zöld (Őrségi Zöld út). Rövidesen enyhén balra letérünk arról a jól járható útról, hogy egy 2-300 méter múlva már a Berki-hegy szőlői és pince-présházai közt haladhassunk. Házak főleg a bal oldalon vannak, szőlők csak a jobb oldalon. Jobbra lesz egy Szent Márton út ismertető tábla. Az a szőlő központja, ott összpontosulnak a házak. Miután azokat elhagyjuk, már csak néhány házra számíthatunk szétszórva, majd hangulatos erdőn át jutunk ki a kaszáló-legelőre. Enyhén balra a Kerka-völgye és az azon túli alacsony dombokra van megkapó rálátás. A kaszáló-legelő után balra kanyarodik az út és már föltűnnek előttünk Magyarföld házai. Elérjük a műutat. Onnan ágazik ki a kék kereszt jelzés a DDK felé. Azon rövid kitérő a Magyarföldi Ökumenikus fatemplom. Útközben érintjük a haranglábat is.

Magyarföld-Kerkáskápolna (2 km; +5 / -0 m):
Magyarföldet épphogycsak érinti a sárga, a továbbiakban a Kerka völgyén át ér Kerkáskápolnába. Jobbra fordulunk az elágazásban, áthaladunk a falun. A közponban lesz Szent Márton út információs tábla és kocsma is.

Kerkáskápolna-Ramocsa (2 km; +0 / -5 m):
Kerkáskápolna végén a buszfordulóban, a zöld balra hagyja el a sárgát, Nagyrákos felé. A sárga megy tovább a Ramocsa nevű településre, végig az országúton. Ramocsa házai eléggé szét vannak szórva az út mentén. A központtal szemben legelésztek a birkák, ott jártamkor. Ott van a buszforduló is.

Ramocsa-Szatta (3,6 km; +25 / -10 m):
A buszfordulónál az útvonal balra letér az országútról. A temetőig műút van. Utána is tartjuk az irányt, majd az út egy kissé jobbra kanyarodik. Haladunk az erdő felé. Majd elérjük, az egyébként nem sűrű erdőt. Az útvonalban van egy balra, majd jobbra törés. A jobbra törésnél keresztezzük a Cupi-patakot. A továbbiakban lesz néhány magasles az út baloldalán. A jobb oldalon végig megmarad az erdő, baloldalt a kerítés túloldalán nyílt a terület, azon át láthatunk majd Szatta házaira. A terepen alig van szint, szinte sík a vidék. Elérjük a Szattán lévő összekötő országutat, ahol balra kell fordulni, majd a következő lehetőségnél jobbra fordulva, el is hagyjuk Szattát. Egyenesen tovább haladva lesz nem messze a buszmegálló és a Szent Márton út tábla is. Egy másik tábla szerint a Fő u. 41-es telken álló ház, műemlék. De olyan dolog ez, mint a Szent Grál. A háztól kicsit visszább, a faluházat találjuk.

Szatta - Csöde-Felsőcsöde (5,9 km; +85 / -50 m):
A sárga egy jól járható úton hagyja el Szattát. Baloldalon találjuk majd a régi település helyét jelző emlék kopjafát, előtte áll a túlélés fája. Nem lehet szem elöl téveszteni. Sűrű erdő következik, melyben majd jobbról csatlakozik egy jobban kijárt út. Kiérünk az erdőből, lejteni kezd az út a völgy felé. Szép rálátás van a környékre. Az útnak egyszer csak vége lesz, ill. nem lesz kijárva, elég füves. Majd a fák, bokrok és egy kerítés között, éppen csak elférünk. Keresztezünk egy patakot, a kerítés is keresztezi. Majd a kerítés vonala balra folytatódik, de a sárga nyomvonala enyhén balra folytatódik, de nem nagyon van arra út. Egy néhány méteren (50-100) átkell vergődni a fás-cserjésen, míg kivehető lesz vmi út féle. Az út egyre jobban kijárt lesz. Majd autóval is járható, kellemes útvonalon haladhatunk. Így könnyű szem elöl téveszteni, amikor jobbra lekell térni. Enyhén lejt az út, egy rétig. Ott igen nehéz kitalálni, hogy hol kell bemenni ismét az erdőbe. Enyhén fölfelé halad az útvonal, út nem mindehol van és azok sincsenek kijárva. Ez az állapot nem rossz, nincs benőve sehol és addig tart míg elérjük a kék keresztet, ami ismét jól járható, egyértelmű út. Azon haladunk, kiérünk az erdőből, a Felsőcsödén áthaladó összekötő országutat, már aszfalton érjük el. A Szent Márton út tábla a sarkon van, a buszmegálló néhány méterre jobbra, a továbbiakban a sárga, balra az országúton el is hagyja a településrészt.

Csöde-Felsőcsöde - Zalalövő (6,2 km; +50 / -115 m):
A továbbiakban a kékkel fonódik az útvonal egészen Zalalövőig. Az országútról letérés után, leereszkedünk egy völgybe, ott beérünk az erdőbe, majd enyhén indulunk fölfelé a másik oldalon. Hamarosan fölveszünk egy nagyjából észak-keleti irányt és egy darabig még mindig fölfelé haladunk. Ismét előjön az az érthetetlen dolog, ami a Hegyek Vándorai Turistaegyesület útvonalain tapasztalható: van egy viszonylag jó út, de a jelzések bevisznek a fák közé, ahol semmi nincs. Ez a szituáció egy 2-3-szor fordul elő a Pacsa-hegyig (Zalalövő előtti szőlőhegy). Lehet korábban arra volt az út, amerre a jelzések vannak, de túl sokszor van ilyen az "Őrvidéken". Ha zavaró, nyugodtan haladhatunk az úton, végül is ennyi. Fölérünk a tetőre, jobb oldalon megjelennek a kaszáló-legelő rétek. Később ismét erdei szakasz után érünk ki a pincékhez. Ott jobbra átmegyünk egy másik nagyjából párhuzamos útra. Az az út indul el később lefelé és visz le Zalalövőbe. Legyünk figyelmesek, mert egy kanyarját egyenesen le kell vágni a jelzések szerint. A sóderos úton hamar leérünk a kis városba. Utána kell hosszasan menni az utcában a régi 86-os útig. Előtte a kék elhagyja útvonalunkat, de egy rövid kitérőt érdemes tenni rajta, majd a kék körön Szentkútra. A sárgán a régi 86-os mellett, először a Zalát keresztezzük, majd a 25-ös vasútvonalat. A kék kereszten juthatunk az állomásra.

Zalalövő - Vaspör-Velence (11,2 km; +125 / -60 m):
A templomnál jobbra kell fordulni, sokat kell menni Zalaegerszeg felé. A néhai 22-es, Körmend-Zalalövő vasútvonal után kell nem sokára balra fordulni. Fölfelé megy az út, hamarosan el is hagyjuk a várost. Az aszfaltot sóder váltja és sokáig ilyen úton haladhatunk. A jelzések a továbbiakban elég ritkák és kopottak. Gps használata erősen ajánlott! Az út fokozatosan kanyarodik jobbra, közben a tetőn alig van szint benne. Jobbra láthatjuk és hallhatjuk is a 86-os utat. Szemben néha feltűnik a Hegyhátsál melletti TV-torony. A 86-os új elkerülő nyomvonala miatt van egy kis kerülő az útvonalban. Ha követnénk a régi nyomvonalat, a 86-os bevágásába ütköznénk. A kerülőn, szabályosan átkelhetünk az úton. Az átkelés után sóderos út van, ami a régi nyomvonalra kanyarodik. Az az út lesz egy darabig. Majd balra a beszántott szakaszon átvergődve, egy másik jól járható úton jutunk ki a Zalacséb-Zalaháshágy országútra. Zalaháshágy külső házainál jutunk ki az útra. Balra lefelé megyünk rajta néhány métert. Majd jobbra haladunk lefelé. Egy jobbra majd balra törés után jutunk néhány pincéhez. Jobbra fönt vannak a szőlők. Meredekebben indulunk lefelé, először fenyvesben, amit aztán lombhullatók váltanak. Leérünk egy körülkerített legelőhöz. Előtte jobbra fordulunk, haladunk a legelő mellett. Átkelünk egy patakon, hamarosan enyhén jobbra térünk. Haladunk a völgyben, majd később balra oldalazunk fölfelé, majd szembe a pincéket mellőzve, balra egy kaptatón jutunk föl a kaszált területre. Addig az út kicsit el van vadulva, ott fönt jobb lesz. Szétszórva van néhány pince. Balról csatlakozik egy még könnyebben járható út, ami enyhén jobbra kanyarodva kiér a szántás mellé. Baloldalon lesz a szántás, jobbra még néhány szőlő, ház, de aztán ott is lapos lesz a terep, nem lesz part, ahová szőlőt érdemes telepíteni. Egy balos irányváltással célozza be az útvonal Vaspör-Velencét. A házakat elérve, elérjük a főutat is. Ott jobbra fordulunk. A másik végen lesz a buszforduló.

Vaspör-Velence - Vaspör (5,2 km; +55 / -85 m):
A buszforduló után hamarosan balra kell térni, majd később egy jobb oldali utat kell választani. A továbbiakban lesznek szétszórva házak és szőlők is itt- ott. Az egyik ház előtt két feszületet is láthatunk. Az út néhol enyhén füves, de nem zavaró. Egy meredek lejtő után érünk le Pusztacsatárra. Ott találjuk magát a templomot, egy épületet, a templom mellett imaházat. A környéken van még pottyantós wc, csap (mintha forrás lenne), pihenő, sátorhely, az útvonal táblánk, a közelben a patak. A másik irányból autóval is könnyedén megközelíthető a hely és egy darabig a sárgának is az a nyomvonala. Egészen addig, míg egy halastó előtt, balra, föl nem mászat minket a tetőre a völgyből. Jellegtelen az akácos az erdő, fönt szántók vannak. Az út követi a baloldali erdő szélét, enyhén jobbra, majd balra, aztán jobbra átvág a szántók között. Majd enyhén balra már Vaspört célozza be. Haladunk a szántók közt, néha egy-egy magasles mellett elhaladva. Később láthatjuk is a háztetőket. Aztán ahogy közelítünk Vaspör felé, folyamatosan jelennek meg az antropogén dolgok, majorok, állattartótelepek, úgy igazából nem lesz nagy az élmény. Majd jobbra lesz a sportpálya, kicsit tovább egy esőház és a Szent Márton út tábla. Kiérünk az országútra, balra lefelé megyünk a településre, amit útvonalunk éppen csak érint, jobbra fordulva 2-3 ház után el is hagyja Vaspört. Az országúton tovább haladva egy 100 méter a buszmegálló.

Vaspör-Nádasd (8,4 km; +35 / -30 m):
Vaspör után az útvonal hullámvasutazik kicsit. Főleg a jobb oldalon lesz erdő, ami Natura 2000-es terület, ezt tábla is jelzi. Balra - majd később visszafelé - tekintve, még sokáig láthatjuk Vaspört és a víztornyot. Balra főleg szántók vannak. Aztán végre beérünk a Nádasdi-erdőbe. Sok a fenyő, az út jól járható, szinte szintben haladunk, nyílegyenesen. Az erdőben sakktábla szerűen rendeződnek az utak, semmilyen terepviszony nem gátolja ezt. Jobbra lesz a cédruskert, észre is vehetjük, hogy ez a növényzet nem olyan megszokott látvány. Derékszögben jobbra fordulunk (egyenesen továbbhaladva, az Erzsébet emlékműhöz érhetünk, ahol 2 asztalt is találunk padokkal és van csap is), haladunk nyílegyenesen a cédrusfasor mellett. Az egy idő után megszűnik. Nyílegyesen haladhatnánk egészen Nádasdig, ha néhány éve nem épült volna meg a 86-os elkerülő. De mivel így alakult, az elkerülő előtt egy bő 500 méterrel jobbra kell kanyarodni, majd egy 100 méter múlva balra. Az mellé az út mellé fog fordulni a 86-os és hamarosan balra, át lehet kelni rajta. Beérünk a házak közé, elérjük a régi nyomvonalat, ahol jobbra fordulunk. Balra lesz egy hidroglóbusz egy nagy téren, ahol az útvonal tába és a pihenő is lesz. Balra fordulunk a következő lehetőségnél. Az elsőbbrendű utat követve (ami jobbra fordul, elhalad a templom mellett) rövidesen elérjük a DDK útvonalát.

Nádasd-Körmend (7,1 km; +20 / -60 m):
Egy darabig a kékkel fonódik a sárga is (DDK útvonala irányunk szerint Szekszárd felé), aztán elér egy sarokra. Ott a Borostyánkő útról olvashatunk egy tábláról valamint az útnak láthatjuk egy szimbolikus távolság jelző oszlopát is (Római mérföldkő). Ott a sarkon búcsút is intünk a DDK-tól, de fogunk még vele találkozni. Az balra kanyarodik, mi a sárga szerint jobbra. A 86-os elkerülő megépülése előtt a kék is arra haladt, láthatunk is még régi kékeket is. Bár azok sem kopottabbak, mint ott a sárga! Rövidesen balra kell térniük a sárga túrázóknak, haladhatnak a pincék felé. Amikor már köztünk haladunk, lesz az útvonalban egy jobbra, majd balra törés és mélyúton érünk le a 86-os zajvédőfalához. Innenső oldalán szerviz út van és arra követhető a sárga. Baloldalt lesz egy régi malom, majd a zajvédőfalnak vége lesz, a malom után balról csatlakozik az út Nádasd felöl (régi 86-os). Egy darabig lesz kerékpárút a 86-os mellett, de aztán a padkán kell gyalogolnunk egy bő 500 métert, amikor is balra fordulunk a Körmendre vezető úton. Ez mellett végig van kerékpárút és a sárgák is oda vannak festve. Néhány 100 méter múlva már a Körmend település táblán belül haladunk és házak is lesznek. Átkelünk a Rábán, utána kezdődik igazából a város. (A hídon átkelve, a töltésen, majd a parti úton juthatunk a szabadstrandra. A kaszált rétről lépcsőn juthatunk le a vízhez, a réten van öltöző és zuhanyozó is. Nem egy nagy élmény, főleg ha alacsony a vízállás. Egyébként a strand előtt is van lejáró a vízhez, lehet ott is érdemes próbálkozni.) A Halászcsárda után balra kell kanyarodni, hogy az útvonalról látható legyen a Szent Erzsébet templom is. Jobbra fordulva a kis sikátorban, ismét elérjük az előbbi főutat, hogy a Batthyány várkastély épületegyüttes közelébe kerüljünk. A parkoló autók jelzik a bejáratot. (Ha nem akarjuk megtekinteni a múzeumot és a kastélykertbe belépő nélkül nem jutunk be ott, akkor a 8-as útról a Casisus tanösvényen ingyen és legálisan juthatunk a kertbe, ahol a 200 éves platánfát mindenképp keressük fel!) A továbbiakban az útvonal elvezet a város főtere mellett, majd jobbra a sétáló utcán át visz. (Onnan tehetünk kitérőt a feltételezett Szent Márton templom helyéhez. Nagy látványosságra ne számítsuk, csupán egy tábláról olvashatunk a néhai templomról, egy panelház falán.) Aluljárón kelhetünk át a 8-as út alatt, elmegyünk a gyönyörű Evangélikus templom mellett. A templom után balra, majd a második utcán jobbra fordulva érjünk el szembe a vasútállomást.

Körmend-Harasztifalu (6,3 km; +15 / -0 m):
Az állomástól a vasút vonala mellett haladunk Szentgotthárd irányába, az első átkelési lehetőségig. Átmegyünk, haladunk azon az úton, ami az ÉGIS-hez visz. A parkolója előtt térünk, jobbra, majd rögtön balra. A parkoló mellett már földúton haladunk, a parkolóval köszön el a város. Fontos, hogy ott jártamkor épült az M80-as út, Körmend után egy 500 méterrel és ahol a sárga metszi a nyomvonalát, látszólag nem fog átjáró épülni. Az útvonal változása várható! Szántások, erdősávok közt haladunk, szinte nyílegyenesen, szintek sem tarkítják az útvonalat. A legfőbb változatosság Harasztifaluig, hogy az út elfordul majd balra. Főleg a balra kanyarodás környékén, enyhén füves az út, ott erdőben haladunk. Kilométerek múlva arra az útra fog majd rákanyarodni az országút. Az már Harasztifalu belterülete. Balra látható majd a faluház, ami egy elég tetszetős épület, mögötte a temetőben pedig a templom. A buszmegállót ezek után találjuk.

Harasztifalu-Nagykölked (1,6 km; +10 / -0 m):
Harasztifalu után Nagykölked következik. Végig az országúton kell haladni. Nagykölkeden elmegyünk a temető mellett, majd az út jobbra kanyarodik, ott lesz a buszmegálló.

Nagykölked-Ják (13,1 km; +45 / -50 m):
A buszmegálló után az út balra kanyarodik, enyhén emelkedni kezd, miközben elhalad a templom mellett. Még egy darabig az országút a sárga útvonal, de lehet nem köszöni meg mindenki, amiért balra letérhet az aszfaltról. Ugyanis az út el van zárva árokkal, így autók nem tudják már kijárni. Viszont annyira nem vészes a helyzet, mint ahogy az elején gondolnánk. Igaz az út füves, de nincs benne csalán és a szúrós növényeket is elkerülhetjük. Először balra lesz kerítés, majd mindkét oldalon, aztán csak a balon. Kezdetben csak a jobb oldalon lesz erdő, majd a baloldalon is lesznek fák. Aztán jobbra fordul a nyomvonal, onnantól nem lesz gond az utakkal, egészen Jákig! A sóderos út bevisz a Szentpéterfai-erdő sűrűjébe. Főleg fenyvesek és tölgyek dominálnak. Az út enyhén balra, majd jobbra kanyarodik, utána már látható a Szentpéterfára vezető országút. Keresztezzük és tartjuk az irányt. Később enyhén balra fordul az út, egy nyitott részen haladunk át. Az erdő mintha sűrűbb lenne azután. A változatosságot az út balra kanyarodása hozza meg, sőt jobbra le is kell térni róla. Az az út nem sóderos, csak sima földút, de rövidesen elérünk egy olyat. Jobbra fordulunk. Jákig nem kell irányt változtatnunk, az az út egy picit kanyarog arra, amerre kell. Később már akác is elegyedik az erdőben, néha már csak az lesz, a baloldalon egy nagy körülkerített szántó töri meg az erdőt. Azután csak egy rövid időre lesz erdő a baloldalt, majd a jobb oldalon lévő majorhoz vezető aszfaltút lesz a talpunk alatt. Onnantól a baloldalon lévő nagy szántóterülettől csak egy fasor választ el néha. Jobb oldalt ugyanez, de fák nélkül. Ezek után csak a Jákot védő erdőn át kell lefelé menni, a település egy patakon való átkeléssel köszönt. Már a lakott területen, rövidesen jobbra kell fordulni, majd később jobbra. Az utcának vége lesz, gyalogút lesz a hídon át a temető mellett, ahol enyhén balra kanyarodik a nyomvonal. Jobb oldalunkon lévő dombon található a jáki Szent György apátsági templom és a Szent Jakab- kápolna, megtekintésükhöz föl kell menni a lépcsőn. A sárgán balra fordulva található a központ.

Ják-Szombathely (13,5 km; +65 / -55 m):
Jáktól a sárga fonódik a DDK-val. Érdekes, hogy korábban utóbbi Nárai érintésével az országúton haladt és csak jelzésünk ment keresztül a Szent Márton-erdőn, de a kéket is arra vezetik néhány éve. Így a két jelzés a központ után jobbra kanyarodik az országútról, átvezet a település új építésű házai közt, ahol egy balra majd jobbra kanyarral elhagyja azt és egy füves úton vezet az erdő felé. Az erdőszélet egy út követi, a jelzések azonban egyenesen tartják az addigi irányt, előfordulhat, hogy bizonyos időszakokban be lesz arra nőve kissé, ami után a susnyásban kelünk át a vízfolyáson, ami pedig más időszakokban (kora tavasszal) meg lehet áradva. Mindezek után a csapáson sétálgatunk a fák közt, miután balra rátérünk egy útra. Hamarosan egy jobbossal, majd balossal, egy jól járható, sóderos úton haladhatunk, szinte nyílegyenesen, az erdőn át. Egy bő kilométer után fordul az út balra, melyet követnek a jelzések és azután - a Szent Márton út tábla előtt, a pihenőnél - kell jobbra fordulni. Abban az irányban érjük el a Ják-Szombathely országutat, ami ott már elég sok autót gyűjt be. Annak szélén kell sétálgatni, majd balra letérni. A baloldali vadászházzal szemben, jobbra fordulunk. Elhagyjuk az erdőt, majd egy komposztáló telep kerítésének vonalát követi az út. A távolban föltűnnek Szombathely magasabb házai. Mégsem fonódott rá teljes egészében a sárgára a DDK, mert hamarosan jobbra letér róla, majd néhány méter múlva fog párhuzamosan haladni vele. Eléri a Nárai-Szombathely országutat, ahol szemben nincs út tovább, tehát ismét az országutas padka séta következik, de csak röviden. Akkor lesz út balra. Elérjük a DDK útvonalát, jobbra ismét fonódunk vele. Egyenesen haladnak a jelzések az erdőben, miután elkezd kanyarogni az út, átkelünk egy árkon is közben. Jobbra fordulva, sárga túránk során végleg elbúcsúzunk a DDK-tól. Az erdőt élvezhetjük, még akkor is, amikor balra, majd jobbra van törés a nyomvonalban. Onnantól egy szélesebb út lesz, amin autó forgalom is előfordulhat. És még sokáig mehetünk erdőben. Majd jobb oldalt jelennek meg házak először, majd egy baloldali üzem után lesz aszfaltos út. Az üzemeket és a jobb oldali kerteket, lakóházak váltják. Aztán végre balra kell irányt váltani. Az éppen aktuális utcáról, jobbra, egy keskeny zsákutcába fordulunk. Balra tűnik föl a Martineum Felnőttképző Akadémia - a Szent Márton út fogadópontja. Ha már úgy is az útvonalon van, érdemes betérni, ha már csak a kertjébe is, mert a tanösvény szerű táblácskákról hasznos információkra tehetünk szert. Egyébként a templommal össze van nőve az épület, tehát azt is ott találjuk. Rögtön utána a stációk mellett haladunk le lépcsőn. A Szent Márton út fő útvonala, Szombathelyen a Szent Márton templomtól indul, az a sárgáról egy 2,5 km kitérő. Abban a kitérőben érdemes a székesegyházat is megtekinti. Egyébként mindkét látnivaló a vasútállomás felé van.

Szombathely-Perenye (9 km; +45 / -25 m):
Az útvonal a kálvária aljától a Szent István parkon át folytatódik. Ez a szakasz már nem a fővonal - tehát Szent Márton életútja - hanem a nevéhez köthető templomokat és látnivalókat felfűző Szombathely - Pozsony útvonal. A parkban érdemes megnézni az alkotást, ami Szent Márton elűzését mutatja be, érdemes megnézni! Később az útvonaltól balra, egy kissé távolabb, az Erzsébet királyné fáját nézhetjük meg. A Szent István park után, keresztezzük a Jégpince utat, a parkolón át (ott áll 2 db védett diófa!) megyünk a Csónakázó-tó melletti utcában. Majd az útvonal - a szigetre átívelő hídnál - ki is megy a parti sétányra. A szigetre érdemes kitérni! A szigetet a másik hídon elhagyva jobbra, ill. balra a városi Uszoda és termálfürdőben, ill. a Tófürdőben fokozhatjuk vizes élményeinket. Még mielőtt az útvonal jobbra elmenne a két tó között, a parti sétány folytatásaként, egyenesen tovább haladva - egy kis kitérővel - érhetjük el a város még egy turisztikai nevezetességét, a Vasi múzeum falut. Áthaladunk a két tó között. A tó után, átkelünk az Arany-patakon, majd keresztezünk egy forgalmasabb utat, szembe elérjük a panel házakat. Jobbra, majd balra haladunk mellettük, szemben lesz egy modernebb templom, majd rátérünk arra az utcára, ami az utolsó lesz számunkra Szombathelyen. A jobb oldalon már szántás lesz a végén, amin aztán át is vágunk. Keresztezzük a régi Szombathely-Bucsu vasút nyomvonalát, az és egy út közt haladunk, a kerékpárúton. Egy jobbos irányváltással, földúton haladunk kertek közt. A 89-es út előtt még balra megyünk egy 4-500 métert, egy árok mellett haladunk jobbra, amin rögtön át is kelünk. Majd ismét jobbra kell menni, ahol a szántás és az erdő mellett alig van út. Keresztezzük a 89-est, majd jobbra megyünk mellette a kavicsos úton. Ez az út aztán enyhén balra, elkanyarodik a 89-es mellől, apró örökzöld ültetvények és gyümölcsösök közt. Amikor jobbra kanyarodik az út, már nem követjük tovább, egyenesen megyünk a néhány métert kiemelkedő dombra, ahol szőlők, pincék vannak. Egy jobbra és balra kanyarodással a dombvonulat alatti út lesz a további útvonalunk, amin elérjük a Gencsapáti területén lévő kálváriát és kápolnát. A kápolnával szemben menő, a település felé vezető úton kell haladnunk tovább, amin szemből a piros (Gyöngyös menti túraút) érkezik. Balra kezd fonódni a két jelzés, a piros sokáig fog kísérni minket. Perenye előtt egy kis jobbra majd balra törés van a nyomvonalban, a földútból lesz Perenye egy utcája, ami kivezet bennünket a bekötő országútra.

Perenye-Kőszegdoroszló (8,5 km; +145 / -110 m):
Perenyén a bekötő országúton kell haladni, szó szerint ütközésig, egy zárt kapuig. Jobbra kell fölfelé menni a majorok között a dombhátra. Balra a dombháton túrázhatunk. A terület elég szabdalt, hullámos, azért ez fokozhatja a túrázó jó hangulatát. Visszatekintve Szombathely nagyobb épületeit is láthatjuk. Baloldalon szántás, jobb oldalon néhány ház egy darabig. Utána a keskeny út menti - főleg - akácoson túl szőlők lesznek az oldalban. Majd ismét házak közé érünk. Az út végén jobbra megyünk, ismét leereszkedünk egy úton. Baloldalt a Holdfényliget (Alpokalja kalandparkja) kerítése van, a főbejárat is azon a kerítés szakaszon található. Balra követjük a kerítést, a szőlő domb alján menő utat követjük, ahol majd a védett vadkörtefa fogja fölhívni magára a figyelmet. Utána jobbra térve kijutunk a Csömötei-hegyre vezető betonos útra. A pincék közt jutunk föl a Csömötei kilátóhoz és a mellette lévő régi borház épülethez. (Lefelé a Biotájházhoz mehetünk le, ami előzetes egyeztetéssel látogatható csak és mivel meg kell kerülni az egész birtokot a bejárathoz, elég hosszl kitérő.) A kilátóból körpanorámára ne számítsunk, de a megfelelő irányba tekintve, azért kivehetjük a Somlót és a Ságot, távolabb a Bakony vonulatait. Természetesen Szombathely nagy épületei is látszódnak még. Továbbra is házak közt haladunk, majd a sárga körséta út kereszteződésig, autóval is járható földúton kanyargunk az erdőben. A sárga körsétaútnál búcsúzik a sárgától a piros sáv. Egy néhol alig kivehető ösvényen jutunk le Kőszegdoroszló szintjére. Jobbra megyünk a vízmű mellett, már egy lakott területi utcában jutunk ki a településen áthaladó összekötő országútra.

Kőszegdoroszló-Kőszeg (6,1 km; +75 / -65 m):
Átkelünk az összekötő országúton és a hídon is. A patak melletti utcán haladunk fölfelé, közben magunk mögött hagyjuk a romos, de annál hangulatosabb Szent Márton templomot, majd a települést is. Egy durva kavicsos úton a jobb oldali gyümölcsös és a baloldali kaszáló közt haladunk, egészen a következő országútig. Keresztezzük és a Pogányok nevű szőlő birtokok mellett kapaszkodunk fölfelé az aszfalton. *Az elágazástól a továbbiakban földúton haladunk, Kőszeg nyaraló házaiig, közben egy szakaszon az úttal párhuzamosan lévő ösvényre van terelve az útvonal. A nyaraló övezetet aztán a város váltja. A temető előtt balra tehetünk kitérőt a látogató központba. Az épületben múzeum is van, de mellette egy szabadon látogatható parkban, élvezhető tanösvényt találunk a környék vándorútjairól, főleg a kékről és az Alpannóniáról. Visszatérve a sárgára, ami a temető mellett halad el, majd egy kereszteződés után, balra megy a belváros felé. Kőszeg fő terén, a Fő téren található a Jézus Szíve templom. A sárga áthalad a téren. A tértől közelíthető meg a vár is.

Kőszeg-Ólmod (5,9 km; +75 / -105 m):
Kőszegen eléggé zavaros a sárga. Ugyanis ott jártamkor a főtér környékén, az összes sárga és piros matricás jelzés le volt szedve. Legközelebb jelzést a Kiss János utcában lehet látni, a Várkörtől. A kék a a Táncsics Mihály utcából jön és ott a sarkon látszik, hogy a sárga át van javítva, vagyis nem fonódik a kékkel. A Várkör és a Fő tér közti szakasz így kérdéses, én nem találtam egy jelzést sem. Ezek szerint a Juharlevelű platán a kéken található, nem érinti az útvonal! Rövid szakaszon van fonódás az Országos Kékkel, vagyis balra megyünk a Gyöngyös partján, majd jobbra elkezd emelkedni az útvonal. Keresztezzük a 87-es utat. Jól járható murvás az út, Ólmodig az útvonal egyben kerékpárút is! Visszatekintve az elején még elég nagy a kontraszt a Kőszegi-hegység és az általunk járt dombok közt. Följebb érve viszont csal a tér, alig van kontraszt, bizonyos szögből a város sem látszik annyira. Ezek után elérjük az országutat, ott a zöld is csatlakozik. Főleg hangulatos fenyvesben vezet az út, majd kiérünk egy villanyvezeték pásztához. A kék jobbra elköszön, a sárga és a zöld is balra halad tovább, meredeken lefelé - a zúzott kő úton - a pásztát jobbra kicsit elhagyva. Szemben lesz 3-4 ház, addig tart az aszfalt, azon balra menve érünk be Ólmodra. A Szent Márton templom és a buszforduló a kicsiny falu másik végén található.

Ólmod-Horvátzsidány (2,9 km; +20 / -35 m):
Egészen Horvátzsidányig az országúton kell haladni. Balra lesz egy emlékkő, pihenővel, majd egy enyhe lejtő után - a legelő előtt, amerre a zöld halad tovább - az aszfalt jobbra kanyarodik. Egy rövid, de meredekebb emelkedő után, már látszódnak Horvátzsidány házai, a temploma és a domb is település mellett. A belterületen elérjük a Kőszegre vezető utat, csak egy híd erejéig megyünk rajta jobbra.

Horvátzsidány-Kiszsidány (2 km; +25 / -30 m):
A híd után rögtön balra kell tovább menni. Elmegyünk a már messziről látott templom mellett. Az előttünk lévő dombot nem kell megmászni, épp csak egy pici emelkedő van a település utolsó házainál, már földúton. Egy Y-elágazásnál a jobb oldali ágat választjuk, majd le is térünk róla enyhén balra, egy keskeny ösvényre, amin a domboldalban haladva (tulajdonképpen az Y-elágazás másik ágú útja fölött) rövidesen elérjük a Kiszsidányi-forrást. Autóval is könnyen megközelíthető - gyakran ki is használhatják - Kiszsidány utolsó házától csak néhány méterre van a forrás. A forrás után megyünk az úton a település felé, utcán haladunk, a sarkon balra fordulunk és az az utca visz le az országútra. Buszmegállót ott találunk (a templomot is).

Kiszsidány-Peresznye (2 km; +30 / -40 m):
Egy rövid aszfaltos szakasz következik, az országúton kell haladni, míg balra letérünk. A földút enyhén balra kanyarodva emelkedik a szántóföldek közt. A tetőn balra fordulunk, majd egy feszületnél jobbra. A kukoricás közt néhány házat láthatunk és a templom tornyát is. Egy meredekebb lejtő után a templom teljesen megmutatkozik. Meredek betonút vezet le egy utcára, az már Peresznye. A főutat elérve, balra mutat a sárga nyíl. Jobbra tehetünk kitérőt a Széchenyi kastélyhoz. A kastély a baloldalon lesz a kerttel, ami átnyúlik az út túloldalára, abban található egy kis tavacska is.

Peresznye-Répcevis (4 km; +25 / -45 m):
Elérjük ismét a Kőszegre vezető utat. Jobbra kell haladni, elhagyjuk Peresznyét - fölfelé haladva - majd Vas megyétől is elbúcsúzunk - lefelé - az országúton menve, Győr-Moson-Sopron megye köszönt. Az országutas szakaszt, szántások közt haladó dűlőút váltja. Az országút és Répcevis közt én egyetlen sárgát láttam. Mind az OSM, mind a TuHu más útvonalat jelöl és egyik sem felel meg a valóságnak, az OSM-en van jelölve valami piros vonallal, de jelzés nélkül, az a jó útvonal! A jelzés után egy viszonylag friss aszfaltút kezdődik. Azon rövid emelkedő után jön a jól megérdemelt lejtő, egy nem túl mély, de mélyútban haladunk. Az oldal jól ki van betonozva a Szent András templom alatt. A templomot a lépcsőn fölmenve megnézhetjük hátulról vagy elölről a stációk közt haladva. Elérünk egy utcát, ahol jobbra fordulunk. Nem megyünk el megint a Kőszegre vezető útig, hanem még előtte befordulunk egy utcába, amin elérjük a Bük-Zsira kerékpárutat. Ott találunk egy pihenőt a volt Répcevis vasútállomás épülete mellett.

Répcevis-Zsira (2,3 km; +10 / -5 m):
Az aszfaltos kerékpárúton megyünk Zsiráig. Mellette hangulatos pihenőt találunk. Azután jobbra tér az út a Répce felé, majd azon hídon átkelve, balra, majd jobbra van törés a kerékpárút nyomvonalában. Utána ér be Zsirára. Rögtön el is érünk egy utat, ahol balra kell tovább menni. Ott is van kerékpárút. Balra találjuk a Rimanóczy kastélyt a kerttel, ami ugyancsak szociális otthon, mint a peresznyei.

Zsira-Und (5,1 km; +20 / -5 m):
A kerékpárút végénél jobbra fordulunk, majd az első lehetőségnél balra. Ott új építésű, de rendkívül stílusos házakat láthatunk. Sok köztük tornácos, még valami kódisállásosra hajazó is van köztük. Egyedi utca! Jobbra az országúton hagyjuk el Zsirát. Az országutat jobbra elhagyjuk, de továbbra is aszfalt van! Egy keskeny aszfaltút az, ami egyenesen átvág Sopronhorpácsra. Azonban a Szent Márton út Undot is érinti, ezért balra térve megyünk Undra, immár földúton! Szántások, kukoricás közt haladunk, mígnem Und utcája lesz a földútból. Elérjük az országutat, jobbra megyünk rajta.

Und-Sopronhorpács (4,7 km; +5 / -20 m):
A Szent Márton templomot balra találjuk. Amikor az út jobbra elfordul, egyenesen haladunk tovább egy kis utcában, amiben csak néhány ház van, utánuk kissé füves földút következik. Nem ússzuk meg az aszfaltot, mert jobbra irányt váltva, hamarosan visszaérünk az Undon elhagyott országútra. Egészen Sopronhorpácsig megyünk rajta. Már belterületen vagyunk, amikor az út balra kanyarodik. Ott a kanyarban a jobb oldalon találunk egy kápolnát és mögötte egy pihenőt. Továbbra is az addigi úton haladva érjük el a központot. Csak keresztezni kéne az utat, de a sárga útvonala félig megkerüli ott a parkot, hogy a Szent Péter és Pál templomot még jobban mutassa. Onnan tehetünk kitérőt a romos Széchenyi kastélyhoz.

Sopronhorpács-Nemeskér (6,3 km; +5 / -25 m):
A település déli irányban haladva hagyjuk el az országúton, amin egészen Egyházasfaluig megyünk. Éppen csak érintjük a belterületét. Balra letérünk, mivel csak a főút van ott, rögtön el is hagyjuk a belterületet. A változatosság kedvéért földúton haladunk. Baloldalt erdősáv, jobbra szántás. Hamarosan elérjük a Kisgógánfa-kápolnát. Haladunk tovább egyenesen, később jobbra váltunk irányt, később balra. A környéken szántások vannak, az utat néhol fák szegélyezik, nem egy élmény. Keskeny műúton érjük el a Szombathely-Sopron vasútvonalat. Balra a szünetelő Nemeskér-Egyházasfalu megállóhely. A műúton haladunk egészen Nemeskérig, közben keresztezzük a 84-es főutat. Nemeskéren a központban van egy jobbra-balra törés az útban. Onnan balra található a műemlék Evangélikus templom, a buszmegálló az úton.

Némeskér-Pusztacsalád (8,7 km; +0 / -25 m):
A buszmegálló után, a balkanyarnál látható a Szent László templom (Római katolikus templom). Egy kicsit tovább menve, jobbra egy 50 méteres kitérővel találjuk a volt megyeházát. A továbbiakban vége lesz a műútnak, elhagyjuk a települést, a temető lesz még szemben (víz). Az út a temető előtt enyhén jobbra kanyarodik, majd nagyjából belő az útvonal egy ÉK- irányt, amit elég sokáig tart. A Szent Márton út település ismertetőben olvashatjuk, hogy néhány település az ún. "Nagyerdő" területéhez tartozott. Nos, ez már valószínűleg az az erdő lehet. Bár jórészt akácos. A Kokas major kerítésébe ütközve, jobbra kanyarodunk, követjük a kerítést balra. Jobbra a majorhoz vezető úton megyünk elég sokat, nyílegyenesen. Ennek ellenére az út kellemes, az erdő hangulatos. Amikor az elkezd jobbra kanyarodni, egy nyárfán láthatjuk a sárga balra nyilat. A letérés után csak néhány 10 méter és ismét enyhén balra kell menni egy másik úton. Az erdő ismét csak akácos (Újházi akácos a neve), de rövidesen egy háznál jobbra fordulva, kiérünk belőle. Az erdőszélen balra fordulunk, az erdőszélen haladunk elég sokáig. Ez ismét egy ÉK-i irány, ami Pusztacsaládot célozza. Bár még legalább 3,5-4 km van addig, nem sok minden történik. Az erdőszél szakasz után van egy rövid, felejthető erdei (bár néhol csak cserjés, bokros) szakasz, majd baloldalon a gyümölcsöst védik kerítéssel, jobb oldalon pedig a szántást. Aztán Pusztacsaládot nyílegyenesen átszeli az útvonal. Középtájon keresztezzük az országutat, ott találjuk a buszmegállót. Az országút előtt, elmegyünk egy kisebb kastély mellett is (jobbra van az úttól), de nem kiemelkedő. A központban található a Szent István szobor vagy Széchenyi szobor? A történet érdekes, érdemes utána olvasni!

Pusztacsalád-Himod (9,8 km; +0 / -25 m):
A központ után jobbra lesz a temető, balra a templom. A településről kiérve, letérünk az útról, mert magánportához vezet. De tartjuk az irányt az út mellett. Elmegyünk a telek mellett, egy ideig az és a körül kerített legelő kerítése között haladunk. Jobbra egy kis tavacska mellett ház áll. Azután hamarosan balra térünk, majd jobbra megyünk be a - főleg - akácos belsejébe. Nyiladékban haladunk, néha magasles is áll rajta, később balra ugyanez. Elérjük az erdőszélét. Jobbra követjük. A végén épp hogy csak egy picit betér az út a fák közé, mielőtt kiérne egy murvás útra. Balra azon a murvás úton jutunk ki hamarosan az országútra, amin jobbra kell menni egy 100 métert, miután balra kanyarodunk arra a murvás útra, ami 3,5 km múlva, nyílegyenesen haladva Himodba ér. Unalmas, semmit mondó szakasz, jórészt szántások közt. (A település előtt nem sokkal, ott jártámkor a jobb oldalon homokot bányásztak. A teherautók útvonala, aztán keresztezte a sárga útját és balra egy táblára az volt írva: M85 építési terület.) Abból az útból lesz majd Himodnak az az utcája, amire az országút balról rákanyarodik. (Addig a falu temetőjét is láthatjuk.)

Himod-Mihályi (9,2 km; +15 / -15 m):
Himodon az országúton haladva, szemben lesz a templom. Később az út jobbra kanyarodik és rögtön balra fordulunk Mihályi felé. Bő 2 km országút vár ránk. Közben keresztezzük a Répcét is, ami már azt jelzi, hogy nem sok van az aszfaltból. Jobbra hagyjuk el, szép gyertyános-kőrises-kocsányos tölgyesben haladhatunk, ami azzal az egyenes "fehér" úttal talán a Szentpéterfai-erdőre emlékeztethet. Ennek az útnak a bal kanyarját még követjük, de a jobbot már nem. Tovább egyenesen szekérút lesz, jobban záródnak a fák, talán jobban élvezhetjük az erdőt. Ennek az út vége vet véget, mert ott jobbra fordulva vége lesz ennek az erdőnek. Az erdőszéle és az utat szegélyező fák ott összeérnek - egy 30 fokban - pont ott érünk az úthoz. Ahogy haladunk előre, úgy távolodik tőlünk az erdő, köztünk így egyre szélesebb lesz a szántás. Balra célozzuk be Mihályit. Főleg keskeny erdősávban haladunk, keresztezünk egy országutat. Utána az út elhagyatott lesz az akácosban. Sok a bedőlt fa és a száraz ág. Esetleg a jobb oldalon lévő szántáson könnyebb a haladás. Később a nyomvonal járhatatlan, mindenképp ki kell menni a szántásra. Azonban annak is vége lesz. Fontos, hogy ne induljunk el egyenesen a villanyvezeték pásztája felé, hanem balra próbáljunk áttörni az akácoson, míg egy másik szántáshoz érünk, mert a továbbiakban ennek a szántásnak a szélén - kicsit beljebb az akácosban - halad. Később visszalehet menni az útvonalra, amikor úgy ahogy járható lesz. Mindenesetre az útvonal ezen szakaszának nyomvonal vezetése átgondolandó, addig is lehet célszerűbb inkább az országúton haladni. Az útvonalon maradva, elérünk egy utat, ott jutunk túl ezen a rémálmon. Balra megyünk, az út jobbra áthalad a Kis- Rábán, azután beér a településre. Jobbra fordulunk az utca végén. Egy bő 500 méter múlva érünk be a központba. Szemben áll a templom, szembe vele a romos állapotú, zárt Dőry kastély. Jobbra a benőtt szakasz előtt keresztezett Beled-Kapuvár országútra vezető - a településen áthaladó - úton tehetünk kitérőt a tájházhoz. Lehet már csak ezért érdemes eleve az országutakon kikerülni azt a benőtt szakaszt.

Mihályi-Potyond (8,3 km; +0 / -10 m):
A központból Csorna felé megyünk. Jó 3 km-nyi aszfalt vár ránk ismét. Amint beérünk az erdőbe, hamarosan jobbra letérhetünk az aszfaltról, földúton haladhatunk a főleg cseres-kocsányos tölgyes alkotta erdőben. Belövünk egy ÉK-i irányt, amiben sokáig haladunk egyenesen. Majd jobbra térünk, kiérünk az erdőből. Jobbra sokat megyünk az erdő mellett. A Farkas-árok jön mellénk - ami elég bővizű - majd jobbra el is kanyarodik. Szántások közt megyünk, az utat néhol fák szegélyezik. Beérünk Potyondra. Az országút utunkba torkollik, azon hagyjuk el a falut.

Potyond-Bogyoszló (2 km; +0 / -0 m):
A falu után, amikor az országút jobbra kanyarodik, egyenesen halad a sárga tovább, hogy érintse Bogyoszlón a templomot. Hamarosan már Bogyoszló utcájában járunk, a főút előtt jobbra kanyarodunk, nem megyünk el a főútig, levágunk néhány métert. Az elágazástól balra található a templom.

Bogyoszló - Sopronnémeti (Porpác /Szombathely/ - Csorna vasútvonal keresztezése) (4,1 km; +0 / -5 m):
Utána Sopronnémeti felé megyünk országúton és addig is csak egy másfél kilométernyi terepet kaphatunk. Ismét a földút folytatása lesz a település utcája, amin elérjük az országutat egy kis parknál. Jobbra menve érhető el a Sághy-kastély a helyi jelentőségű védett kertjével, a sárga balra halad tovább. A következő jobb oldali lehetőségnél érhető el a vasúti megállóhely. Az útvonal szerint egyenesen haladva, hamarosan keresztezzük is a vasútvonalat.

Sopronnémeti (Porpác /Szombathely/ - Csorna vasútvonal keresztezése) (- Szilsárkány) - Rábapordány (10,5 km; +0 / -5 m):
Átmegyünk az M86-os felüljáróján. Egészen Szilsárkányig az országúton haladunk. A településnek csak a szélét érintjük, befordulunk az első utcába jobbra, elmegyünk a temető mellett. A falu végénél balra megyünk, keresztezzük a 86-os utat. Földúton haladunk, balra egy ideig lesznek még a település házai. Majd azok is elmaradnak. Rábapordányig végig földúton haladhatunk. Az útvonalban csak egy jobbra és balra kanyar van ami jelentősebb. Kezdetben kijárt úton haladunk, majd megjelenik a keréknyom között a fű, majd egész út füves lesz. A jobbra, majd balra kanyar után is füves út, egy szakaszon be is van szántva. Amúgy az útvonal kényelmesen járható! Keresztezzük a Pápa-Csorna vasútvonalat. Hamarosan keresztezünk egy országutat. Balra már láthatjuk a házakat. A földútból Rábapordány utcája lesz, ami hamarosan el is kanyarodik balra, a központ felé. A főúton jobbra kanyarodunk.

Rábapordány-Bágyogszovát (5,9 km; +10 / -5 m):
Elmegyünk a templom mellett, a környezetében lévő platánok helyi védelem alatt állnak. Ugyancsak helyi védettségű az út mellett lévő Millecentenáriumi park is. Az országúton hagyjuk el a települést, amiről balra kell majd letérni, de ezt jelzés nem jelzi. De úgy sem gps nélkül indultunk útnak! A traktorok által jól kijárt, letömörödött úton megyünk a szántások között. Ez az út egy erdősáv előtt jobbra fordul, majd balra. Lesz még benne egy balra, majd jobbra törés. Ezután fordul Bágyogszovát irányába. Ez egy hosszú szakasz. A temető mellett érünk be Bágyogszovátra, kápolnája már messziről látszódik. A főútra kiérve, kissé balra találjuk a Szent Márton templomot, kicsit tovább a tájházat. Az úton természetesen van buszmegálló is.

Bágyogszovát-Kóny (7,8 km; +15 / -15 m):
A főútról balra fordulva egy utcán hagyjuk el a települést. Jobbra még lesz egy pihenőhely is, esőbeállókkal. Majdnem nyílegyenesen - főleg kukoricásban - érjük el a mozaikos Fertő-Hanság Nemzeti Park egyik területét. Balra fordulunk, a park határán megyünk. Baloldalt egy vizes árok követ az utat. Az út nem kijárt, néhol füves, de még éppen nem zavaró. Jobb oldalt, kicsit távolabb nádast láthatunk. Majd a jobb oldalon egy vízzel teli meder jelzi, ahol ki lehet térni a halas-tóhoz. A meder köti össze a tavat a vizesárokkal. A halastó megtekintését ne halasszuk el! Kónyról egy autókkal használt út vezet a halas- tóhoz, azon megy a sárga is Kónyra. Erdőn mezőn kanyarog az út, mígnem beér a lakott területre. Egyenesen haladunk egészen a Győr-Sopron vasútvonalig (addig a jobb oldalon lesz egy szép park, egy tóval!), ami mellé fordul az utca. Az állomás útba esik.

Kóny-Fehértó (6,8 km; +10 / -10 m):
A vasútállomástól haladunk tovább az addigi úton. Miután elsőbbséget adunk egy keresztirányú útnak, balra egy aluljárón megyünk át a vasút másik oldalára. Nem régiben egy üzem épült oda, így az út megszűnt. A vasúti töltés és az üzem kerítése mellett haladhatunk, nem vészes a helyzet! Utána lesz út is. A vasút mellett haladunk, a másik oldalon még tart a település. Már láthatjuk balra a felüljárót, ami átvezet a 85-ösön és az M85-ösön. A felüljáró után szinte nyílegyenesen haladunk. Beérünk egy akácosba, majd erdősávban haladunk a szántások közt. Az erdőszélen egy jobbra, majd balra törés lesz az útvonalban, miután beérünk Fehértóra. Irányváltás nélkül jutunk ki a főútig. Ott találunk buszmegállót is.

Fehértó-Győrsövényház (4 km; +10 / -10 m):
A főútról a templom előtt enyhén le is térünk jobbra, majd derékszögben jobbra fordulunk. A belterület végénél az utca balra kanyarodik, utána az első lehetőségnél fordulunk jobbra arra a murvás útra, ami bevisz a Fertő-Hanság Nemzeti Park egy másik területére. A madármegfigyelőt a baloldalon találjuk, a faházak után. Az út tovább halad egyenesen, majd jobbra kanyarodik. Ott már nincs annyira kijárva. Győrsövényházba beérve, egy utcába ütközünk. Balra fordulva elhaladunk egy park mellett. Balra, majd jobbra menve érünk ki a főútra. Ott balra fordulunk.

Győrsövényház-Lébény (5,6 km; +15 / -10 m):
Közvetlenül a település vége tábla előtt tehetünk kitérőt a Fricke György-kilátóhoz. (A település központjából is megközelíthető, de úgy hosszabb.) Egészen Lébényig az országúton kell haladni! Lébényben az út balra, majd jobbra kanyarodik. Onnan már látható a fő nevezetesség, a Román stílusú Szent Jakab templom. Még előtte van az iskola, melynek kertjében egy oda kiállított római mérföldkő látható az utcáról is. A főút kikerüli a templomot és a látogatóközpontot.

Lébény-Károlyháza (8,4 km; +10 / -15 m):
Kiérve a főútra, balra fordulunk. Egyenesen haladunk, a főút balra fog elkanyarodni. Még a település belterületi részén láthatunk egy kápolnát is a baloldalon. A város után jórészt murvás úton érünk az M1-es autópálya mellé. ÉNy-i irányunkat csak a felüljáró töri meg. A jól járható utak folyamatosan térnek le, marad egy enyhén füves út. Majd az útvonal már a nehezen járható, benőtt kategória lesz, mert földmunkás kikerülték az erdősávban haladó utat. Főleg a nyíltabb részeken így az útra lógnak a tüskés bokrok, csalán nő. Eltart ez az állapot addig még jobbra kell fordulni. Utána az út nem járható nehezen, de nem annyira kijárt, belógó ágak lehetnek. Kiérünk a fénysorompóhoz, de nem megyünk át a síneken, balra haladunk a vasútvonal mellett. Egy állattartóteleptől az út betonos. A következő lehetőségnél már átkelünk a vasúti átjáró. Kimle-Károlyháza állomás balra található.

Károlyháza(-Kimle)-Máriakálnok (10,8 km; +20 / -15 m):
Az országúton megyünk Kimle felé, egészen az 1-es útig. Van mellette egy keskeny nyom, még mielőtt kimennénk az 1-esig. Egy 100 méter után már ott is lesz jobbra az út, amin bemegyünk Kimlére. Először lesz Horvátkimle (egy idő után kerékpárút lesz a hídig). Majd a Mosoni-Duna másik oldalán Magyarkimle. Ott kell majd letérni balra. Elmegyünk a temető mellett (víz). Azon az utcán hagyjuk el a települést. Máriakálnokig végig murvás úton haladunk. Kezdetben a nyíl egyenes útszakasz kezdetén csak néhány méterre van tőlünk a Mosoni-Duna. A kukoricás és a főleg akácos erdőfoltok váltják egymást. Mígnem balra fordul az út, átlelünk egy keskeny mellékágon (Kálnoki-Duna), utána jobbra fordulunk. A következő 1,5-2 km-es szakaszon kanyarog az útvonal, de nem kell letérni a murvás útról. Máriakálnok utcájában járva, baloldalunkon lesz a rosárium (rózsakert), majd balra néhány lépés kitérő a kegykápolna. Előtte találjuk a Sziget-köz Múzeumot is. Mindezek után a főúton kell menni Mosonmagyaróvár felé.

Máriakálnok-Halászi (4,5 km; +25 / -25 m):
A főútról jobbra kell betérni egy kis közbe. Átmegyünk ismét a Kálnoki-Dunán. A kis-alföldi rész egyik legszebb útvonal szakasza vár ránk. Egy ösvényen megyünk át az erdőn. A szekérutat elérve, jobbra haladunk azon, az erdő és a kukoricás között. Majd ismét erdő. Aztán lesz egy nyílt rész, ott picit füves lesz az út. Majd ismét erdő. A továbbiakban még ösvényen is kell majd haladnunk. Baloldalunkon ismét a vízfolyást (Kálnoki-Duna) láthatjuk. Egy hídon kel át rajta az az út, amin jobbra megyünk. Kiérünk az erdőből, majd ismét bemegyünk. Balra megint a vízfolyás. Talán itt láthatjuk legtisztábban. Utána már végleg kiérünk az erdőből, balra fordulunk a kukoricás előtt. Beérünk Halásziba. Balra tehetünk kitérőt a szabadstrandra, ha nyár van. Elmegyünk a temető mellett, utána jobbra kell fordulni, majd rögtön balra a kis közbe, ami kivisz a főútra, ott találjuk a Szent Márton templomot.

Halászi-Feketeerdő (6,6 km; +5 / -5 m):
A település utcájának a folytatása egy köves út lesz. Baloldalon lesz is egy kavicsbánya. Ahogy haladunk, egyre vékonyabb lesz a kavicsréteg az úton. Addig megyünk az úton, amíg csak lehet egyenesen menni. Ott balra fordulunk, az az út rögtön jobbra kanyarodik. Már láthatóak Feketeerdő új építésű házai. A főútnál jobbra kanyarodunk.

Feketeerdő-Dunakiliti (4,6 km; +5 / -0 m):
Az országúton haladunk, majd enyhén jobbra fordulunk, szántóföldek közt haladunk a murvás úton. A második-harmadik lehetőségnél - amikor egyenesen nem lehet menni - balra fordulunk egy hasonló útra. Azon érünk be Dunakilitibe. Jobbra, balra, majd ismét jobbra fordulunk. Balra egy kis közben érünk a központba. Balra találjuk a templomot, de talán most érdekesebb lehet az elé - 1896-ban - ültetett tölgy.

Dunakiliti-Rajka (8,9 km; +15 / -10 m):
Rajka felé haladva, közvetlenül a település tábla előtt fordulunk jobbra, egy időre elkerüljük ezt az utat. Murvás úton megyünk a házak mellett. A házak után, egy Duna mellékág mellé érünk. Később át is kell menni rajta. Balra a töltésen megyünk egy 2 km-t. Majd visszatérünk az országútra és azon megyünk egészen Rajkáig. Keresztezzük a Mosoni-Dunát és egy holtágat is. A holtágnál kemping és szabadon használható park is van! Rajka az új építésű részével köszönt. Állítólag Szlovákok jutnak ott számukra olcsó házakhoz! Rajka nagy része Szlovák lakosú, még Szlovák menetrendszerinti busz is jár át! Jobbra térünk le az útról, azon a másik úton megyünk a település belsejébe. A Szent István utcába fordulunk be jobbra, ahonnan már látszik a Szent Márton templom is, az útvonal utolsó attrakciója. Az azutáni szakaszon is sárgával jelzett az útvonal és a Szent Márton út is vezet tovább Szlovákiába.

Rajka - Rajka-államhatár (3 km; +5 / -10 m):
A határig aszfaltút van, ami az Eurovelo biciklis útvonal útvonala. A település végéig van kerékpárút is. Az aszfaltút bevisz az erdőbe, az ismét a Szigetközi Tájvédelmi Körzet területe. A Mosoni-Dunához érve, balra kanyarodik az aszfaltozott út, megy a vízfolyás mellett. Az út az országhatárig tart, még a vége előtt átmegy az útvonal a Mosoni-Dunán. A másik oldalon fölmegy a töltésre. A töltésen halad tovább balra a sárga, de az már Szlovákia.

Bejárás: 2019. augusztus,
kivéve néhány kitérő: 2019. szeptembet
2019. augusztus-szeptember, december