Szent Márton út icon

Szalacskai Piros + Hármashatár-Dombóvár icon +
Tolnai Piros icon + "Dunán-innen Dunán-túl" icon

Sármellék-Zalalövő icon +
Őrvidéki Piros icon + Szent Imre Vándorút icon

Mátra-Murány Vándorút magyarországi szakasza icon

Zöld sáv az ország közepén + Táborfalva-Kecskeméticon

Marosháti Piros icon

Szajki-tavak - Szabó-hegy icon icon

Szajki-tavak - Hévíz Észak icon

Őrségi Zöld út icon

Ócsa-Csévharaszt icon

Nemti icon
icon 

Útvonal: Dombóvár - Dunaföldvár
Táv: 163,7 km
Szintkülönbség: +1550 / -1560 m
Jelzés: icon
Túramozgalom: nem

Tartalom

Bevezetés icon

A Tolnai Piros a Tolna megyei Dombóvár és a Tolna megyei Dunaföldvár közötti, a Tolnai-hegyháton és a Mezőföldön átmenő icon-val jelzett turistaútvonal. DNy felé kapcsolódik a Szalacskai Piroshoz, ill. É felé a Líviai-halastavakhoz van folytatása, amely ugyancsak icon . A Tolnai Piros a két irányú folytatásaival, egy egybefüggő 247 km-es útvonalat alkot, ami Nagyberki és a Líviai-halastavak között húzódik és jelzése csak egy rövid szakaszon - Dombóvár előtt - icon . A Tolnai Piros áthalad a Dél-Mezőföld TK-en.

Az útvonalon, kisebb szakaszon találkozhatunk kissé benőtt részekkel, de az útvonal általánosságban jól járható és a jelzések is a jelenlegi században lettek kifestve, sok helyen egész frissek. Viszont vannak olyan szakaszok, ahol az utóbbi időszakban változtattak az útvonalon és ezek még egyik "open maps"-en sem jelentek meg. Tény, hogy az útvonal messze elkerüli az országos hírű nevezetességeket, de aki kicsit jobban szeretné megismerné ezt a környéket (is) és természetesen közlekedve (gyalog vagy kerékpárral) szeretné felfűzni Tolna megye látnivalóit, azoknak ez egy kötelező túra!

Térképek, gps track icon


Letölthető és A1-es méretben nyomtatható 1 : 100 000 -es méretarányú áttekintő térkép

Letölthető gps track
*.gpx

Turistalátványosságok és szabadidős lehetőségek icon

Koszorú-dombi kirándulóhely és -forrás [i] icon↔1,6 km


Wosinsky Mór-emlékoszlop [i] [i] és földvár icon ↔800 méter )


Papdi kápolna [i] icon


Kalapos-forrás icon ↔2 km


Szálláspuszta [i] (parkerdő és pihenőtó) icon ↔2 km


Szent Kereszt felmagasztalása templom (Hőgyész) [ME] icon


Apponyi-kastély [ME] és parkja [TT] (Hőgyész) icon


Csicsói Templom [ME]  ↔1,2 km


névtelen tó Gyönk területén  ↔900 méter


Hideg-kút (Keszőhidegkút) icon
"Rég elmúlt időben itt ez árnyékos helyen forrásra leltek az itt járó emberek. És ezután nemsokára, falu lett itt karikára. E kúttól vette a falu a nevét, élvezve annak jó és hűs vizét. Falunk közepén áll e kút s neve így lett Hidegkút."


Népi lakóház (tájház, Miszla) [ME]  ↔900 méter


Vadkerti-tó icon


Kisszékely strand [i] icon


Simontornyai vár [i] és Római katolikus ferences templom [ME] a rendházzal [ME]  ↔600 méter


Vajtai Strand [i] icon ↔1,7 km

Zichy kastély (Vajta) [i]  ↔800 méter


Paksi Ürgemezei Strand [i] icon

Gárdonyi-kilátó [i]  ↔900 méter


Lussonium [i] icon ↔1,2 km


Hanzély család sírboltja icon ↔100 méter


Bölcske, pincefalu [i] icon


Dunaföldvári kálvária icon


Dunaföldvári Gyógy- és Strandfürdő [i]  ↔750 méter

Dunaföldvári Vár (Csonka-torony) [ME] [i]  ↔400 méter


Érintett települések icon

helység megnevezése jogállás[1] megye[1] járás[1]  lakónépesség (fő) (2018)[1] legjelentősebb kisebbségek (nem kívánt válaszolni) (2011)[1]
Dombóvár város Tolna Dombóvári 17995 német: 2,9% (12,1%)
Mucsi község Tolna Tamási 415 cigány: 3,8% (24,9%)
Hőgyész nagyközség Tolna Tamási 2761 német: 11,1%; cigány: 7,7% (14,8%)
Szárazd község Tolna Tamási 260 német: 17,8%; cigány: 4,6% (0,0%)
Keszőhidegkút község Tolna Tamási 181 német: 70,3% (0,5%)
Miszla község Tolna Tamási 250 német: 1,1% (3,9%)
Nagyszékely község Tolna Tamási 393 német: 1,0% (2,0%)
Kisszékely község Tolna Tamási 275 cigány: 4,5%; német: 2,6% (4,2%)
Simontornya város Tolna Tamási 3865 cigány: 1,9% (17,3%)
Vajta község Fejér Sárbogárdi 849 cigány: 5,1% (15,0%)
Paks-Cseresznyés városrész Tolna Paksi 92 n.a.
Paks város Tolna Paksi 18788 német: 2,6% (15,8%)
Paks-Dunakömlőd városrész Tolna Paksi n.a. n.a.
Bölcske község Tolna Paksi 2714 cigány: 1,3% (15,1%)
Dunaföldvár város Tolna Paksi 8392 cigány: 2,2% (15,7%)

Földrajzi tájbeosztás icon


[2]

Akadályok, kényszer kerülők icon

Ahogyana térképeken is látszik és a track-en is rajta van, az útvonalon 5 problémásabb vagy járhatatlan szakasz van. (Még egyszer, ezek a bejárás során voltak így, ezek a dolgok gyorsan változnak!)

  1. Hőgyész után, miután a jelzéseket követve balra bemegyünk az összekötő aszfaltútról az erdőbe, hamarosan nem tudunk tovább menni, mert az út teljesen be van nőve. Kerülni ott nem érdemes! Ha az aszfaltúton tovább megyünk egy kicsit, balra lesz egy másik földút. Az jól járható és hamarosan arra az útra csatlakozik az útvonal is!
  2. Szárazd előtt volt egy zárt kapu!
  3. Miután a Paks utáni szakaszon átmegyünk az M6-os viaduktja alatt, sokáig mezőgazdasági aszfaltúton haladunk. Majd azután van egy benőtt rész. Könnyen megkerülhető és az útvonalból is alig marad ki!
  4. Ugyancsak a Bölcske előtti szakaszon, az M6-os autópályával nagyjából párhuzamos szakaszon kezdte el visszavenni az utat a természet. Még járható volt a nyomvonal. Az összes közül talán ez a legrosszabb, mert ugyan járható az út, de nagyon kellemetlen és szerintem nem is nagyon kerülhető. Végül aztán később a terület ki is lett sajátítva, de a kerítés mellett el lehet menni, a pontos nyomvonaltól alig néhány cm-rel.
  5. Bölcskén az utolsó pince egyik telkén átmegy az útvonal! A telek alsó részén két ház mellett kell elmenni és az alsó kapu zárva volt! Kerülni egyébként elég hosszadalmas.

Útvonalleírás személyes gondolatokkal icon

Dombóvár-Mucsi (27,9 km):
Dombóvártól indultam a vasútállomástól, a város (kertes házak) után várt rám a hosszú aszfaltos szakasz. Túl lehetett élni, valamelyest kárpótolt a halastó, amik közt átvezet az útvonal. Az azután következő művelt területen való áthaladásból már sok volt viszont. És ott szembesültem az első útvonalváltozással, amiről nem is tudtam. Az útvonal elkerülte Döbröközt, a dombokon egyenesen átment a Koszorú-dombhoz. Az új útvonal már elég élvezetes volt, hangulatos volt az az erdő. Kitértem a forráshoz, mindkét piros kör jelzést bejártam, amik a pirosról ágaznak le. Az egyik esetében kis ösvénykén juthatunk le a pihenőig, a másiknál a mélyutakat csodálhatjuk. A pihenőtől 2-300 méter lehet a Koszorú-dombi-forrás, ahová már csak azért is érdemes kitérni, mert a környék nem nagyon bővelkedik kiépített, foglalt forrásokban. Alkalmas megtölteni akár egy másfél literes ivó alkalmatosságot is. Igaz ott jártamkor (október) is lassan folyt. A piros a továbbiakban 260-270 méteres magasságban, majdnem szintben halad át az erdőn. Én azt a szakaszt is élveztem. Az a rövid Kurd-Lengyel összekötő műutas rész is rövid és alig ment el mellettem néhány autó. Még az is lehet, hogy egy sem. A Wosinsky Mór-emléktáblához is érdemes kitérni, a vár földsáncait is fel lehet fedezni. A piros azután egy keskeny műúton kanyarog, ott is csak még jobban fokozódott a jó hangulatom. A Papdi kápolna melletti rét, ideális sátrazó hely! A padok, asztalokon kívül még egy pumpás nyomós kút is van. Igaz nem innék belőle, de mosakodáshoz kiváló. A piroson kell még menni azon a keskeny műúton egy picit, aztán balra kellett letérni róla. A következő pár kilométert erdőben kellett megtenni. Az erdő után irányt változtatva át kellett menni keresztbe 2 dombháton. Nem voltak meredekek, nem olyan volt, mint a hírhedt DDK szakasz a Szuloki-völgy után a Csuszigáló környékén. Mégis eszembe jutott. Volt egy érdekesség ott, amikor az egyik mélyutat már nem használták és kialakult mellette egy másik! Mucsi településen halad keresztül azután az útvonal.

Mucsi-Hőgyész (9,2 km):
Miután a Mucsi fölötti dombtetőre érünk, kereshetjük a vidék legmagasabb pontját, mert ott van a környéken! Már maga a piros is fölmegy ott egy 280 méter magasra. A lefelé szakasz erdőben vezet, jobb oldalon egy hangulatos vízmosás van, talán még víz is akadt benne. Nem kellenek égbe szökő hegyek, hogy a víz elinduljon lefelé és ilyen egyszerű dolgokat hozzon létre! A Kalapos-forráshoz a piros kör jelzésen lehet kitérni, a kitérési pontnál egy kis vadászház vagy erdészház is áll. A forráshoz csak érdekességképp érdemes kitérni, mert ivásra nem igazán alkalmas, esetleg a forrásházból lehet vizet meríteni, de én abból sem innék. A forrásnál van egy romos asztal, padokkal. A piroson a Mucsi bekötőútig nagyrészt egy mélyútban megyünk. Aztán pedig azon az aszfaltúton, amin óránként megy el egy autó. Szálláspusztára csak a pihenőtó és a körülötte lévő erdő miatt érdemes kitérni, Szálláspuszta önmagában szerintem nem érdekes. Míg Szálláspusztára a Mucsi országútról balra kell letérni, szinte ugyanott, a piros jobbra tér le és hamarosan eléri Hőgyészt. A 65-ös főút fölött megyünk el a Római katolkus templom mellett, majd a 65-ösre lelépcsőzve érjük el a központot.

Hőgyész - Szárazd vm. (10,9 km):
Hőgyész központjában a buszállomással szemben, a 65-ös főúton jobb oldalán van az Apponyi kastély és kertjének kerítése. Később találhatunk kaput, de a terület tudtommal hivatalosan nem látogatható. Hőgyész után a piros letér az addigi - 65-ös - útról, a Diósberény felé menőre. Ha tovább haladunk a 65-ös úton és a baloldalon lévő fogadó előtti földúton elindulunk lefelé, akkor az egykori Csicsó-pusztán lévő hangulatos búcsújáró helyhez érünk, ahol templomot és kutat is találunk. A piros hamarosan letér a Diósberény felé vezető országútról. A Hőgyész és Szárazd közti szakasz sem annyira érdekes, van benne egy hosszadalmas szakasz az erdőszélen, jobb oldalt szántófölddel. Az azután lévő akácos sem kirívó, de csak azért, mert én nem szeretem az akácosokat. Viszont azután egy kaszálóra, legelőre érünk és onnan szép rálátás van a szemben lévő környékre.

Szárazd vm. – Keszőhidegkút-Gyönk vá. (3,9 km):
Szárazd és Keszőhidegkút között aszfalton kell menni. Ezek a szakaszok csak arra jók, hogy jól lehet rajtuk haladni! Szárazd után, ha jobbra fordulunk Hőgyész felé, hamarosan egy hangulatos kis hoz érhetünk. A 6313-as j. út baloldalán van a vasútállomás.

Keszőhidegkút-Gyönk vá. – Miszla (8,7 km):
Az állomásról az összekötő országúton jutunk be Keszőhidegkútra. Keszőhidegkúton a sarkon lévő kút egyébként biztosan működött, mert abból nyertem vizet. Az útvonal elhalad a település névadója, a Hideg-kút mellett! A belterület után ismét emelkedő, majd levergődtem Miszlára. Az ottani lakosság kedvesnek mutatkozott be, még érdeklődtek is! Ez nem kék-túra, nem szoktak hozzá a látványhoz! A településen központjából Gyönk felé indulva találunk egy tájházat.

Miszla-Nagyszékely (6,1 km):
Bár elég sok lösz mélyutat láttam már, ha mutogatni akarnám vkinek, valószínűleg törekednék rá, hogy azt mutassam meg, ami a Miszla utáni szakaszon van! Abban a mélyútban értem föl a tetőre, ott kanyarogtam, majd elindult az út lefelé. Bár volt mélyút ott is, a piros csak később vezetett bele és azt nem emelném ki az eddigi mélyutas kalandjaimból. Nagyszékelyre az országúton érkeztem meg. A település hangulatosnak tűnt: kert végében löszfal, benne néhol pince és hangulatos házak, jobb oldalt mező, azon a sportpálya.

Nagyszékely-Kisszékely (5,3 km):
Nagyszékely után is föl a dombra, majd le. Ez az egy falu, egy domb jelenség, régebben az OKT, csereháti szakaszán ragadt meg bennem igazán. Nagyszékely után fölfelé a mezőn, majd lefelé az erdőn. Izgatott voltam a következő helyi látványosság a Vadkerti-tó miatt. Ha nem tudom, hogy ott lesz vmi, akkor talán meglepődöm, de így meg csalódtam picit. A történelemben és a művészettörténésekben nem vagyok jártas, ezért Kisszékelyből a strandot emelném ki. Kik járnak oda? Minden esetre felkerült a bakancslistámra! Éppen csak be tudtam kukkantani (fénykép).

Kisszékely-Simontornya (10,2 km):
Kisszékely és Simontornya között nem az egy falu, egy domb jelenség iskolapéldája volt, kicsit összetettebb volt a domborzat és a távolság is hosszabb volt, mint azokban a jelenségekben. Nem tudtam koncentrálni annyira már, mert fáradtam. Ez a megint éppen akkor, én. Az erdő inkább tölgyekből állt, ezért előnyt élvez az értékelésemben és Simontornya előtt is voltak mélyutak. Az út azután betonos lett és homorú alakú, hogy a víz lefelé folyjon. Baloldalt a lösz oldalban számozott pincék voltak. Látszólag már sok nem volt használatban. A Sió-hídon átkelve, egyenesen - a pirosról letérve - jutunk be a központba, ahol a ferences templom áll a rendházzal, onnan rálátni a várra is!

Simontornya – Vajta vá. bejárati út (9,6 km):
Vajtáig egy két órás út várt rám a Sió töltésen. Tiszta Alföldi kék feeling. Mintha csak vhol Mezőtúrnál sétálgattam volna a Hortobágy-Berettyó gáton. Ezért sokszor néztem a dombok irányába! Vajtára a Vajta-Pálfa úton kellett menni (korábban az útvonal átment Pálfán is, de a korábbi utat leaszfaltozták, ezért tehették át az útvonalat a Sió mellé) a Sió-part után. Azt az utat keresztezi a Sárbogárd-Bátaszék vasútvonal és onnan jobbra egy 200 méter az állomás. Egyébként főleg Miszla és Simontornya közötti szakaszon volt a legszembetűnőbb a szegénység. Sok romházban emberek élnek! És ez még nem is a legszegényebb vidék.

Vajta vá. bejárati út - Paks (29,0 km):
Vajtán kis kitérővel elérhető a strand és a Zichy kastély is a szép kertjével! A következőekben már a Mezőföldön sétálhatunk, bár a Mezőföld nem konkrétan síkság, de Alföld és sok része tájvédelmi körzet. Ha engem kérdeztek volna, inkább Tolnai-hegyhát Tájvédelmi Körzetet hoztak volna létre! Ezt főleg a Cseresznyés és az M6-os autópálya közti szakaszon éreztem a homokban. De ez megint egyéni probléma, mivel biciklivel voltam. De sokkal jobban előtte sem éreztem magam. Egyébként hatalmas az az erdő, talán egy terepjáróssal találkoztam és ennyi, Cseresznyésig egy házat sem láttam. Az M6-os felüljárója után egy parkon megyünk keresztül, azután szemben az Ürgemezei Strandnál kell jobbra fordulni.

Paks – Paks-Dunakömlőd (4,1 km):
Az első, ahol éreztem vmit abban a blokkban, az Pakson volt. Egy városban! Fölmentem a Gárdonyi kilátó parkba, azt felfoghatjuk túrázós látnivalónak is. Egy ideig nem csökkent az élmény szint, mert a Paks és Dunakömlőd közti szakasz nekem jó volt, tetszett a mélyút fölfelé és fönt a szőlők. A Lussonium és az oda vezető piros háromszög még tovább javította a hangulatomat.

Paks-Dunakömlőd – Bölcske (29,5 km):
A továbbiakban egy löszvölgyben kanyarog a piros, ez is tartotta az élményszintet. Ugyanebben a völgyben van egy hangulatos tó is. A következő jó néhány kilométer azért volt jó, mert jól tudtam haladni. Közben átmentem az M6-os viaduktja alatt. Jó sokáig mehettem aszfalton. Azután megint élvezhettem a természetet. A következő liget erdők egész jók voltak, később az M6-os közelsége rontotta a hangulatot, de aztán még rosszabb lett. Az út eléggé be volt nőve, éppen hogy járható volt! Majd megint keresztezni kellett az M6-ost, majd a 6-os utat is. A benőtt rész sokat elvett az időből, de a következő szakaszon betudtam hozni. Bölcske előtt tehetünk egy rövid kitérőt a Hanzély család sírjához. Bölcskén a pincefalu valami csodálatos volt számomra. Lehet azért is, mert egyáltalán nem számítottam rá, meg azért, mert szeretem az ilyen bor termelő vidékeket.

Bölcske-Dunaföldvár (9,2 km):
Bölcske után egy keveset kellett menni a Duna menti ártéri erdőben, majd aztán fokozatosan fölfelé kellett menni, később elég szép rálátás volt jobbra a Dunára és azon túl az "igazi" Alföldre. Aztán elértem a kálváriát, ami megint csak nem egy rossz hely! Onnan már csak lekell menni a lépcsőn, majd gurulás le a városban. Elvileg ott a Templom- és a Sóház utca kereszteződésében van a Tolnai Piros vége (jobbra strand!), de gyakorlatilag meg a pirosnak nincs vége ott (ha kicsit tovább megyünk rajta jobbra lesz a város egyik nevezetessége a Csonka-torony), de ez már egy másik történet...

Bejárás: 2018. október
Névtelen tó Gyönk területén: 2013. október
2019. március, július
A következő kitérő(k) bejárása, 2019. szeptemberben:
Hőgyész, Római katolikus templom, Apponyi-kastély és parkja; Csicsói Templom; Hideg-kút (Keszőhidegkút); Miszla, Tájház; Simontornya, vár és Római katolikus ferences templom a rendházzal
2019. december